Forudsætninger for deltagelse i modulet
Det forudsættes, at modul 1 og modul 2 er bestået.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Mål
Kurset sætter fokus på hvordan ny viden kan indoptages, anvendes og
bidrage til at kvalificere socialt arbejde. Donald Schöns arbejde
fra 1980erne var centralt for kritikken af at basere socialt
arbejde på teknisk rationel viden. I de senere år har ønsket om at
udvikle evidensbaseret politik og praksis på det sociale arbejdes
felt været medvirkende til igen at rejse en ophedet diskussion om
hvilket vidensgrundlag socialt arbejde skal have. Men hvis den
teknisk-rationelle viden er utilstrækkelig, hvad så? Kurset vil
give de studerende indsigt i en aktuel udvikling med fokus på
vidensmægling og dialogisk vidensproduktion mellem forskning og
praksis. Kurset beskæftiger sig især med en form for viden som
tager udgangspunkt i de faktiske problemer, der gør sig gældende i
praksis, som inddrager praktikernes perspektiv og deres viden i
oparbejdelsen af ny viden og dermed nye handlemuligheder i praksis.
Kurset vil knytte diskussioner om praksisforskning,
aktionsforskning, praktikerforskning, interventionsforskning,
etnografisk tilgang og forskningsinformeret refleksion som
alternative veje til forbedret praksis i socialt arbejde. Kurset
diskuterer desuden måder at skabe dialog mellem borgeres perspektiv
og viden og praktikeres faglighed og perspektiv.
Læringsmål
Viden
- Forskellige tilgange til praksisforskning
- Hvordan viden kan indoptages, anvendes og kvalificere socialt
arbejde
Færdigheder
- At foretage analyser af socialt arbejdes praksis produceret ved
hjælp af praksisforskning
- At reflektere over, identificere og argumentere for anvendelse
af praksisforskning og forskningsbaseret viden i socialt
arbejde
- At anvende forskellige begreber om praksisforskning og
forskningsanvendelse i praksis
Kompetencer
- At undersøge og analysere praksis i socialt arbejde ved hjælp
af praksisforskning og forskning-praksissamarbejde
- At forbinde viden om praksis med at gennemføre vidensbaseret
udvikling/forandring i egen eller anden organisation og/eller
bidrage til faglig udvikling
- At tilegne sig og kritisk vurdere eksisterende undersøgelser og
forskning baseret på praksisforskning samt formidle forskning på
det sociale arbejdes felt
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Hvordan kan socialt arbejde kvalificeres gennem ny viden?
Praksisforskning, dialogisk vidensproduktion og forskningsbaseret
refleksion |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |