Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Det anbefales, at den studerende har en grundlæggende viden om
samfundsvidenskabelige undersøgelsesmetoder.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset er designet til at give en dybdegående, flerfaglig og
kritisk viden om udvalgte samfundsrelevante emner. Der lægges vægt
på forskningsmetoder og løsninger, der muliggør at undersøge
samfundsvidenskabelige spørgsmål og problematikker ud fra en
tværfaglig metodisk og teoretisk tilgang. Modulets udvalgte emner
kan variere fra år til år.
Læringsmål
Viden
- Om centrale teorier og begreber, metoder og forskningstilgange
indenfor disciplinen, såvel historisk som aktuelt
- Om samspil mellem videnskabsteori, problemstillinger, teorier,
design og metoder i forhold til samfundsrelevante og aktuelle
problemstillinger
- Om pædagogiske og didaktiske forskningstilgange, der kan
anvendes til formidling af samfundsrelevante problemstillinger i en
gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig eller i en erhvervsmæssig
kontekst
Færdigheder
- I at anvende centrale teorier, begreber og
samfundsvidenskabelige metoder til at analysere og forstå aktuelle
samfundsrelevante problemstillinger
- I at sammenligne, vælge og anvende tværfaglige
forskningstilgange, og kritisk evaluere disse
- I at formidle aktuelle problemstillinger, deres
udviklingstendenser og samfundsrelevans inden for
projektorienterede læringsmiljøer, i en
gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig kontekst, eller i forhold til
relevante organisationer
Kompetencer
- Til at gennemføre kvalificerede og grundige analyser af
aktuelle samfundsrelevante problemstillinger med anvendelse af
tværfaglige videnskabelige teorier, begreber og metoder
- Til at løse komplekse udrednings-, analyse- og
undervisningsopgaver, samt til at evaluere de anvendte videns
elementers vigtighed, styrker og begrænsninger
Undervisningsform
Forelæsninger med tilknyttede øvelser.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Se omfang m.v. i Moodle
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Flerfaglige perspektiver på samfundsrelevante
problemstillinger |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |