Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Det anbefales, at den studerende har en grundlæggende viden om
samfundsvidenskabelige undersøgelsesmetoder.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset er designet til at give dybdegående og flerfaglig viden
om udvalgte samfundsrelevante emner. Der lægges vægt på
forskningsmetoder og løsninger, der muliggør at undersøge
samfundsvidenskabelige spørgsmål og problematikker ud fra en
tværfaglig tilgang. Modulets udvalgte emner kan variere fra år til
år.
Læringsmål
Viden
- Om centrale teorier og begreber, metoder og forskningstilgange
indenfor disciplinen såvel historisk som aktuelt
- Om samspil mellem videnskabsteorier, problemstillinger,
teorier, design og metoder i forhold til samfundsrelevante og
aktuelle problemstillinger
- Om pædagogiske og didaktiske forskningstilgange der kan
anvendes til formidling af samfundsrelevante problemstillinger i en
gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig eller i en erhvervsmæssig
kontekst.
Færdigheder
- I at afgrænse og formulere aktuelle samfundsvidenskabelige
problemstillinger
- I at anvende centrale teorier, begreber og
samfundsvidenskabelige metoder til at analysere og forstå aktuelle
samfundsrelevante problemstillinger.
- I at kunne tilrettelægge og gennemføre en dybtgående
undersøgelse af et problem gennem projektarbejde
- I at sammenligne, vælge og anvende tværfaglige
forskningstilgange og kritisk vurdere disse
- I at formidle aktuelle problemstillinger, deres
udviklingstendenser og samfundsrelevans inden for
projektorienterede læringsmiljøer, i en
gymnasial/ungdomsuddannelsesmæssig kontekst, eller i forhold til
relevante organisationer
Kompetencer
- Til på dybtgående vis at gennemføre kvalificerede og grundige
analyser af aktuelle samfundsrelevante problemstillinger med
anvendelse af tværfaglige videnskabelige teorier, begreber og
metoder
- Til at løse komplekse udrednings-, analyse og
undervisningsopgaver samt til at evaluere de anvendte
videnelementers vigtighed, styrker og begrænsninger
Undervisningsform
Forelæsninger med tilknyttede øvelser samt projektarbejde med
vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
15 ECTS svarende til en arbejdsindsats på
420 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Flerfaglige perspektiver på samfundsrelevante
problemstillinger |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |