Modulets indhold, forløb og pædagogik
Ekstern rapportering som videnskabelig disciplin,
årsregnskabslovens reguleringsstrategi, international
regnskabsregulering via EU, IASB og FASB, alternativer til
revision, herunder review og udvidet gennemgang, trans-
aktionsbaseret historisk kostprismodels teoretiske grundlag og
sammenhæng mellem overskud og nettopenge- strømme, præstations- og
formueorienterede tilgangsvinkler, definition på aktiver og
regelsættet for indregning og måling af immaterielle, materielle
og finansielle aktiver, definition på forpligtelser og regelsættet
for indregning og måling af forskellige former for forpligtelser,
definition på indtægter, omsætning og omkostninger samt anvendelse
af indtægtsmetoder og forskellige former for
omkostningsklassifikation samt de lovgivningsmæssige krav til
ledel- sesberetning og supplerende beretning.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- inden for fagområdet revision have yderligere viden, som på
udvalgte områder er baseret på højeste internationale forskning
inden for et fagområde.
- Have yderligere indsigt i:
- Revisionens teoretiske grundlag og dets grundbegreber,
principper og metoder
- Konkrete tilgange og revisionsstandarder i forhold til
revisionsplanlægning, væsentlighed og risiko, revisionsbeviser og
dokumentation samt revisionsmetoder og – beviser
- Kvalitetsstyring og kontrol
- IT-sikkerhed og revision af IT
- Revision af køb, salg, lager, lønninger m.v.
- Intern kontrol og intern revision
- Revision og årsregnskaber
- Offentlig revision
- Corporate governance
- Gældende regulering i relation til revisors erklæringer, ansvar
og etik
- Revisors rolle og revision i såvel den private som den
offentlige sektor, herunder revisors lovfæstede rolle som
offentlighedens tillidsrepræsentant.
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- kunne redegøre for den relevante regulering i relation til
Revision 2.
- kunne redegøre for og kombinere revisionsmæssige begreber,
principper og metoder i relation til konkrete
revisionsproblemstillinger inden for Revision 2.
- kunne forklare, anvende og problematisere teorier om revisors
rolle og revision.
- kunne løse og reflektere over konkrete revisionsopgaver ved
hjælp af fagets teori.
- kunne foretage analyser og kritiske vurderinger af
revisionsmæssige problemstillinger.
- kunne forklare, konkretisere og anvende den for faget relevante
regulering.
- kunne kombinere revisionsmæssige begreber, principper og
metoder i overensstemmelse med fagets logik.
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- på et avanceret niveau kunne identificere, analysere,
forklare, anvende, diskutere og rådgive om generelle og specifikke
problemstillinger med tilknytning til revisionens funktion,
grundlag og indhold samt det rele- vante lovgrundlag for og de
relevante standarder for udførelse af revision, ligesom kandidaten
skal besidde indgående kendskab til revisionsmæssige
problemstillinger samt præsentation af relevant konklusion i for-
hold til udførte revisionsopgaver, og forstå og rådgive om
muligheden for samt fordele og ulemper ved alternativer til
revision i form af review, udvidet gennemgang og undladelse af
revision, review, udvidet gennemgang mv.
Undervisningsform
For information se §17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Revision 2 |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |