Modulet bygger videre på metodeundervisningen fra bacheloruddannelsen i Politik og Administration og har til formål at styrke de studerendes evne til at udvikle og gennemføre undersøgelser til udforskning af politiske og forvaltningsmæssige problemstillinger. Modulet består af to dele. En design-del, som alle studerende deltager i, og en metode-del, hvor studerende vælger enten et kvalitativt eller kvantitativt spor. Herudover gennemføres fælles workshops til udvikling af de metodiske aspekter af semesterprojekter. På design-delen opnår de studerende et større kendskab til bredden af undersøgelsesdesigns og typer af data. Fokus er på case, eksperimentelle, longitudinale og ’mixed methods’ designs set fra henholdsvis et kvalitativt og kvantitativt perspektiv. Endvidere diskuteres det hvordan store datasæt og maskinlæring kan bidrage til samfundsvidenskabelig forskning. Formålet er en dybere forståelse for hvilken type af viden forskellige undersøgelsesdesigns og data kan bidrage med, og hvordan det sætter rammerne for hvilken slags spørgsmål, der kan leveres svar på. Dette diskuteres inden for rammerne af videnskabsteoretiske positioner og forskningskriterier. Vælges herefter det kvalitative metodespor får man en indføring i videregående interviewmetoder, indsamling af digitale kvalitative data samt videregående metoder til tekst- og procesanalyse. Sporet lægger vægt på at diskutere, hvordan disse data og metoder kan anvendes inden for rammerne af forskellige designs, men særligt de, som design-delen behandler. Vælges det kvantitative metodespor indføres man i databehandling af store datasæt samt videregående metoder til at estimere kausale effekter. De studerende lærer at rengøre og strukturere data, så det får en form, som tillader analyse, samt hvordan paneldata kan analyseres med henblik på at vurdere effekten af eksempelvis policy-ændringer, begivenheder eller ændringer i kontekst. De studerende lærer endvidere grafiske metoder til at diskutere forudsætninger for, at en given kausal effekt kan identificeres.
Faget lægger vægt på, at de studerende opnår evne til kritisk stillingtagen og kan forholde fagets indhold til de typer af undersøgelser, der gennemføres i den offentlige forvaltning og andre organisationer med henblik på at understøtte autoritative beslutninger.
Forelæsninger, øvelser og workshops. Det forudsættes endvidere, at der løbende arbejdes med inddragelse af relevante former for IT-understøttelse.
Se omfang m.v. i Moodle
Prøvens navn | Videregående metode og undersøgelsesdesign |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Advanced Methods and Research Design |
Modulkode | KAPAS202201 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Politik & Administration og Samfundsfag |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Se litteratur m.v. i Moodle