Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Det er en betingelse for at starte 3. semesters projektorienterede
forløb, at den studerende forinden har bestået samtlige forudgående
prøver inkl. prøver i valgfag.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er et kursusmodul, der omfatter vejledning i forhold til
formidling af en udvalgt case fra 3. semesters projektorienterede
forløb. Modulet ligger i forlængelse af kursusmodulet Klinisk
supervision individuelt og i gruppe, som skal være bestået, inden
de studerende kan deltage i modulet.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- formidling af casemateriale ud fra et på forhånd valgt klinisk,
teoretisk og/eller metateoretisk fokus eller tema
- dokumentation ved hjælp af digitale audio- og/eller
videooptagelser samt fremstilling af relevant skriftlig materiale i
forhold til at belyse et tema eller fokus fra de digitale audio-
og/eller videooptagelser
- tilrettelæggelse og administration af en formidlingssituation
knyttet til et klinisk forløb
- etiske regler og dilemmaer i forhold til formidling af klinisk
materiale
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at formidle et musikterapiforløb med casemateriale fra 3.
semesters projektorienterede forløb ud fra et på forhånd
valgt klinisk, teoretisk og/eller metateoretisk fokus eller
tema
- at redegøre for valgte teknikker, metoder, teoretisk
forståelsesramme samt egen musikterapeutidentitet og forholde dette
til en specifik klientmålgruppe og en institutionel sammenhæng
- at knytte den terapeutiske proces i klientforløbet sammen med
relevante refleksioner fra kursusmodulet Klinisk supervision
individuelt og i gruppe
- at dokumentere sit arbejde med digitale audio- og/eller
videooptagelser (så vidt muligt) og desuden producere dertil
hørende skriftlige materiale, som fx transskriptioner og
forløbsoversigter
- at tilrettelægge og administrere en formidlingssituation
således at den integrerer klinisk, teoretisk og empirisk forskning,
samt foregår i henhold til etiske principper under inddragelse af
illustrative digitale audio- og/eller videooptagelser (så vidt
muligt)
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- på et professionelt niveau at formidle musikterapeutiske
forløb, processer, faglige valg og terapimål i forhold til
relevante samarbejdspartnere, faggrupper og pårørende
- at tage ansvar for egen faglig udvikling og specialisering,
vha. faglig sparring med samarbejdspartnere samt
supervision
Undervisningsform
Se under § 17 i studieordningen.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Formidling af musikterapiudøvelse |
Prøveform | Mundtlig
Prøven tager udgangspunkt i 3. semesters projektorienterede forløb
samt erfaringer fra tidligere projektorienterede forløb. Ved prøven
skal den studerende præsentere klinisk casemateriale og i relation
hertil redegøre for valgte teknikker, metode, analytisk
forståelsesramme samt egen musikterapeutidentitet og teoretisk
referenceramme.
Normeret prøvetid: 45 minutter |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |