Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er et kursusmodul, der omfatter praktisk træning i
udarbejdelse, gennemførelse og evaluering af et individuelt
musikterapeutisk forløb med en medstuderende.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
- professionel ledelse af et individuelt korttids
musikterapiforløb ud fra psykodynamiske og andre terapiteoretiske
principper
- relevante teknikker (regressive eller progressive) i forhold
til en musikterapeutisk ramme og klientens behov
- overføringsforhold i terapeut/klient relationen
- det teoretiske grundlag for Interterapi som metode
Færdigheder
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
- at indgå i såvel klient- som terapeutrollen, samt kunne
integrere sit klientperspektiv i sin terapeutidentitet
- at arbejde ud fra og fastholde et arbejdstema og samtidig møde
klienten på klientens præmisser og følge klientens proces
- at anvende relevante interventioner (regressive eller
progressive) musikalsk og verbalt i forhold til en musikterapeutisk
ramme og klientens behov
- at anvende musikterapiteoretiske refleksioner og personlige
erfaringer til at demonstrere en integreret forståelse af
musikterapeutrollen, herunder forståelse af overføringsforhold,
styreformer og musikterapeutiske forholdemåder undervejs i
forløbet
- at anvende supervision med henblik på at fremme en autentisk,
faglig egenrefleksion
- at dokumentere klientforløbet med digitale videooptagelser og
skriftligt materiale, som fx transskriptioner og forløbsoversigter,
på en etisk forsvarlig og faglig relevant måde
- at reflektere over og integrere egne erfarings- og
læringsprocesser i forhold til terapeutrollen, overføringsforhold
samt musikalske og verbale interventioner (terapeutisk
portefølje)
Kompetencer
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
- selvstændigt at lede et individuelt musikterapeutisk forløb ud
fra psykodynamiske principper
- at integrere musikterapiteoretiske refleksioner med personlige
erfaringer af faglig karakter i en forståelse af terapeutrollen i
individuelle musikterapeutiske, psykodynamiske processer herunder
overføringsforhold, styreformer og musikterapeutiske
forholdemåder
- at kunne styre musikterapeutiske arbejds- og
udviklingssituationer, der er komplekse, uforudsigelige og
forudsætter udvikling af nye terapiteknikker
- selvstændigt kunne igangsætte, gennemføre og reflektere et
fagligt relevant forløb og påtage sig et professionelt ansvar under
løbende supervision
Undervisningsform
Se under § 17 i studieordningen.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Interterapi |
Prøveform | Mundtlig
Prøven består i casefremlæggelse af et individuelt
musikterapiforløb, udøvet med en medstuderende i klientrollen.
Casefremlæggelsen tager udgangspunkt i 3-5 digitale videoklip af
musikalske interventioner, og fokus for fremlæggelsen er den
studerendes terapeutrolle under forløbet. Den studerende skal
basere sin fremlæggelse på etiske overvejelser og principper samt
beskrive og reflektere over sin erfaringsproces med vægt på egne
ressourcer og udviklingspotentialer som terapeut.
Normeret prøvetid: 45 min., heraf 30 min. til
fremlæggelse. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |