Modulets indhold, forløb og pædagogik
4. semester er koncentreret om udfærdigelse af et
kandidatspeciale, hvis emnefelt den studerende vælger inden for
Musikterapiuddannelsens faglige rammer.
Inden tildeling af vejleder skal specialeemnet præsenteres i
form af en skriftlig synopsis, der indeholder en foreløbig
problemformulering, en argumentation for emnets relevans, det
teoretiske og metodiske udgangspunkt, en angivelse af specialets
hovedstruktur og disponering, en foreløbig litteraturliste samt en
realistisk tidsplan og afleveringsdato.
Synopsis/specialeemne godkendes af Studienævnet for Musikterapi,
efter indstilling af fastlærergruppen på Musikterapi. Ved
godkendelsen fastsættes en frist for afleveringen af projektet. For
sen aflevering tæller som et eksamensforsøg.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal gennem kandidatspecialemodulet opnå viden
om:
- det musikterapiteoretiske, forskningsmæssige og
videnskabsteoretiske grundlag for den valgte problemstilling for
specialeemnet
- videregående forskningsmetoder til analyse, bearbejdning og
dokumentation af en afgrænset klinisk problemstilling indenfor det
musikterapeutiske fagområde, samt de videnskabelige
problemstillinger der er knyttet til anvendelsen af metoderne
- international, empirisk forskning i musikterapi med udvalgte
klientmålgrupper
- sammenhæng mellem empiriske forskningsresultater og anvendt
forskningsmetodik, design, måleredskaber, analysemetode og
epistemologi
- Forskningsetik og indsigt i forskningsarbejdes
implikationer
Færdigheder
Den studerende skal gennem kandidatspecialemodulet opnå
færdigheder i:
- på et selvstændigt og avanceret niveau identificere og
formulere et specifikt, fagrelateret problem, inddrage relevant
forskningslitteratur, kritisk begrunde metodevalg og
analysestrategier (kvantitative, kvalitative og casebaserede), ,
samt diskutere resultaterne i forhold til musikterapiprofessionelle
og videnskabelige problemstillinger
- at søge, anvende og vurdere forskningsbaseret viden, hvad enten
hovedfokus er på et teoretisk emne af relevans for det
musikterapeutiske fagområde, eller på en empirisk undersøgelse med
udgangspunkt i klinisk casemateriale med dataindsamling, -analyse
og -bearbejdning
- at reflektere metateoretisk og kritisk over anvendelse af
anvendte forskningsmetoder og analysestrategier, validere
anvendelsen ud fra videnskabelige normer samt diskutere
videnskabsteoretiske problemstillinger
- på et avanceret niveau at analysere, diskutere og perspektivere
faglige og videnskabelige problemstillinger, der er knyttet til
musikterapeutisk praksis, samt at kunne integrere denne viden med
henblik på at opstille nye analyse- og løsningsmodeller
Kompetencer
Den studerende skal gennem kandidatspecialemodulet opnå
kompetencer til:
- selvstændigt at kunne analysere og forholde sig fagligt og
videnskabeligt til komplekse problemstillinger, samt integrere
disse med relevant forskningslitteratur i musikterapi
- at kunne identificere relevante forskningsdata og
analysestrategier i forhold til specifikke musikterapeutiske
problemstillinger
- at forholde sig videnskabsteoretisk til undersøgelse,
dokumentation og bearbejdning af musikterapeutiske
problemstillinger og på et videnskabeligt grundlag opstille nye
analyse- og løsningsmodeller
- at anvende videregående forskningsmetoder, samt kunne diskutere
de videnskabelige problemstillinger
- selvstændigt at igangsætte og gennemføre en faglig undersøgelse
i et tværfagligt forum med anvendelse af relevante
analysestrategier og med inddragelse af nyeste
forskningslitteratur
- at kunne tage ansvar for egen faglig udvikling, læring og
specialisering
Undervisningsform
Se under § 17 i studieordningen.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Det er en betingelse for at indstille sig til prøven i
kandidatspecialet, at samtlige forudgående prøver inkl. prøver i
valgfag.
Prøver
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt
Prøven foregår som en samtale mellem den studerende, eksaminator og
censor med udgangspunkt i en af den/de studerende udarbejdet
kandidatspeciale.
Sidetal: Kandidatspecialet skal være på mindst 35 og må højst være
på 70 sider pr. studerende, højst 80 sider ved individuelt
udarbejdede specialer.
Resume: Der udarbejdes et resume på engelsk på mindst 1 og højst 2
sider. Resumeet indgår i helhedsvurderingen af kandidatspecialet.
Normeret prøvetid: For én studerende er prøvetiden 45 minutter,
inkl. votering og karaktergivning for én studerende. For to
studerende er prøvetiden 45 minutter plus 30 minutter inkl.
votering og karaktergivning. For tre studerende er prøvetiden 45
minutter plus 55 minutter inkl. votering og
karaktergivning. |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |