Målet med kurset er at give den studerende et videregående indblik i kvalitative metoder, som bliver anvendt i kriminologisk forskning. Den studerende skal således opnå viden om de særlige metodiske problemstillinger, der knytter sig til at forske kvalitativt i kriminalitet og kriminelle grupper.
Kurset vil give en teoretisk og praktisk indføring i kvalitative metodiske tilgange, grundbegreber og i de forskellige faser af den kriminologiske forskningsproces. Hovedfokus vil være på feltarbejde, deltagerobservation og det kvalitative forskningsinterview i fysisk situerede, analoge kontekster og digitale, sociale kontekster. Den studerende vil med fængselsstudier og politistudier som primær referenceramme få et kontekstualiseret indblik i specifikke metodiske problemer og udfordringer, der knytter sig til at få adgang til, indsamle og bearbejde kvalitative data om kriminalitetsbekæmpelse, kriminelle forhold og kriminelle samfundsgrupper. Den studerende vil gennem kurset opnå en dybere forståelse for og et kritisk indblik i, hvordan man kan forske kvalitativt i kriminologiske problemstillinger, og hvordan man kan vurdere kvaliteten af kvalitative data og dataformidling. Kurset vil desuden give den studerende et indgående indblik i de databeskyttelses- og forskningsetiske udfordringer, der kan opstå i forbindelse med traditionel og online dataindsamling og -behandling. Kurset afrundes med en teoretisk gennemgang af forskellige kvalitative evalueringsmodeller. Det drejer sig om evalueringsmodeller, der fokuserer på processer, samt på både forebyggelse og konsekvenser af kriminalitet. Den udvidede kvalitative metodeforståelse bliver understøttet af kursets øvelsesbaserede undervisningsdel, som giver den studerende redskaber til at forbedre egen læring. Kursets øvelsesbaserede undervisningsdel styrker tillige den studerende i, på et videnskabeligt grundlag, at identificere og afgrænse et autentisk problem og undersøge dette ved brug af relevante kvalitative metoder fra kurset og formidle resultatet heraf.
Kurset afvikles som forelæsninger og seminarer.
10 ECTS
Prøvens navn | Kvalitative metoder og evaluering |
Prøveform | Skriftlig |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Qualitative Methods and Evaluation |
Modulkode | KAKRI20224 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kriminologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |