Modulet sigter mod at kvalificere de studerende til at kunne indgå intraprenant dvs. nytænkende, ideudviklende og værdiskabende samt bæredygtigt i varetagelsen af udviklings- og forandringssituationer i organisationer, som er komplekse, uforudsigelige og forudsætter både nye fortællinger og nye løsningsmodeller. Valgfaget vedrører organisationer forstået som en materielt-diskursiv-affektiv konfiguration, der går på tværs af fysiske indretning, organisering og samarbejdsstruktur og kultur, interaktive digitale brugergrænseflader, informations-arkitektur. Organisationers udviklings- og forandringsproblemstillinger blikkes tværfagligt og dermed også på tværs af organisationens interpersonelle samspil og digitale, sociale og dialogiske medier. Den studerende lærer, gennem et fagligt og tværfagligt samarbejde, at identificere, hvordan organisatoriske problemstillinger kommer til udtryk og ideudvikler mulige rekonfigureringer af problemstillingerne.
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om of forståelse af:
teorier og metoder på højeste internationale niveau af særlig relevans for forståelsen af materielle, æstetiske og diskursive former og mønstres gensidige forhold med betydning for re-/konfiguration af organisationen
videnskabelige problemstillinger i relation til forandrings- og udviklingsprocesser i organisationer med betydning for de organisatoriske fortællinger i balancen mellem intern integration og ekstern tilpasning
teorier og metoder til videnskabelig empirisk undersøgelse af organisationers materielle, affektive, diskursive, informative og dialogiske storytelling konfiguration
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
at kunne vurdere og vælge mellem aktuelle videnskabelige teorier, metoder, redskaber og på baggrund heraf at diskutere analyse- og/eller løsningsmodeller til afklaring og facilitering af materielt-diskursive-affektive forandrings- og udviklingspraksisser med betydning for den organisatoriske fortælling
at mestre videnskabelige metoder og redskaber til rekonfiguration af organisatoriske fortællinger
at kunne formidle forskningsbaseret viden og diskutere professionelle og videnskabelige problemstillinger med både fagfæller og ikke-specialister
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
selvstændigt at kunne anvende relevant teoretisk og metodisk viden til forståelse og løsning af organisatoriske problemstillinger i design af kreative rekonfigurations-processer og innovative forløb
at give feedback til rekvirent baseret på materielt-diskursivt-affektivt konfigurerede indsigter
til at indgå i gennemførslen af fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig et professionelt ansvar med afsæt i egen faglighed
Der henvises til §17.
Prøvens navn | Organisatorisk rekonfiguration |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende på baggrund af modulet besvarer det eller de udleverede
spørgsmål inden for fagområdet. Opgavebesvarelsen må højst være på
15 sider og udarbejdes individuelt.
Opgaven bedømmes af eksaminator og intern medbedømmer. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Valgfagsbeskrivelser opdateres løbende på studiets hjemmeside: https://www.kdm.aau.dk/studiehaandbog/uddannelsen/kandidat/valgfag/
Engelsk titel | Organizational Reconfiguration |
Modulkode | KAKDMVM2044 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
KA valgfag 2. semester |
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |