Kurset tager udgangspunkt i, at organisationer, virksomheder og institutioner opererer i en verden, der i stadig stigende grad er præget af forandringer, disruptions og kriser. Kriseledelse og krisekommunikation ses som naturligt integreret i hinanden.
Kurset arbejder med strategisk kriseledelse i forhold til to aspekter: For det første er der fokus på krisens omfang og type, dvs. er det fx en krise på et marked, i relation til et produkt, i relation til medarbejdere, andre stakeholdere eller til image og reputation. For det andet ligger vægten på krisens typiske faser. Den klassiske og ’reaktive’ tilgang suppleres med teorier om emergent og ’proaktiv’ kriseledelse, herunder med inddragelse af teorier om issues management, risk management, public affairs og strategic foresight.
Kurset arbejder med strategisk krisekommunikation i forhold til to perspektiver: For det første med design af krisekommunikation i relation til de stakeholdere (interne såvel som eksterne), som organisationen er afhængig af. For det andet med design af krisekommunikation i relation til krisens omfang eller type. Herunder arbejdes der med ’ongoing crisis communication’, og forholdet mellem krisekommunikation og image, identity og reputation.
Se studieordningen § 17.
Prøvens navn | Krisekommunikation og kriseledelse |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden skriftlig 2-dages hjemmeopgave.
Besvarelsen må højst være på 6 sider. Den studerende skal på
baggrund af en opgave stillet af kursusholder demonstrere kendskab
til de teorier og metoder, der er præsenteret inden for det
udvalgte område.
Opgaven bedømmes af eksaminator. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Crisis Communication and Crisis Management |
Modulkode | KAINV2215 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Engelsk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for International Virksomhedskommunikation |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |