Modulet har fokus på udvikling af et it-didaktisk design af et konkret digitalt produkt, der skal udformes, afprøves og evalueres i en fortløbende (iterativ) proces og reflekteres og begrundes teoretisk.
Modulet introducerer til problembaseret undersøgelsesarbejde med fokus på designprocesser, og fungerer som en forudsætning for projektarbejdet i § 11 modulet: It og forandringsprocesser i et organisatorisk perspektiv.
På dette modul (§9 modulet: It-didaktisk design) er der derfor fagligt og teoretisk fokus på it-didaktisk design, herunder problembaseret undersøgelsesarbejde, prototyping og introduktion til begreber indenfor it, læring og didaktik.
Den metodiske ramme arbejder med multimodale processer, interaktion og kommunikationsteori, samt introducerer til problem- og projektbaseret arbejde.
Der arbejdes med case-baseret udvikling af prototyper og designs, som integrerer teknologi i læring, interaktion og organisatorisk udvikling
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om:
begreber og teorier indenfor it, læring og didaktik
it-didaktisk design teori og metoder og forståelse af it-didaktisk design i relation til multimodalitet, interaktion og kommunikation.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i:
at udforme konkrete designs og prototyper, som integrerer it, på baggrund af indsigt i relevante teknologier, designmetoder og læringsteorier
at analysere og vurdere det videnskabelige og metodiske grundlag for designs af it- integrerende prototyper inden for feltet it-didaktisk design, herunder problembaserede læringsmetoder (PBL)
at formidle og diskutere faglige problemstillinger og løsningsmodeller, der knytter sig til forskellige teknologiforståelser, multimodalitet, interaktion, kommunikation og læring.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til:
at gennemføre problembaseret projektarbejde indenfor it-integrerende læringskontekster,
på et teoretisk og praktisk erfaringsgrundlag at udvikle, igangsætte og gennemføre it- didaktiske designprocesser med brugerinddragelse, herunder prototyping og design af brugerflader
på videnskabeligt niveau og et teoretisk grundlag at kunne afprøve og evaluere it- didaktiske design.
Vedrørende undervisningsform henvises til studieordningens §17.
Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet.
Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | It-didaktisk design |
Prøveform | Skriftlig
Prøven omfatter et it-didaktisk design af et konkret digitalt
produkt, som udvikles ved kursets start og videreudvikles gennem
kurset, samt en teoribaseret redegørelse herfor.
Den skriftlige redegørelse må højst være på 10 sider, ved grupper højst 5 sider mere pr. ekstra studerende (dvs. v. to personer højst 15 sider, v. tre personer højst 20 sider, osv.). Der gives en samlet bedømmelse af it-didaktisk design/læringsscenarie og den skriftlige redegørelse, som vægtes ligeligt. |
ECTS | 10 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | IT and Designs for Learning |
Modulkode | KAIIOLK20201 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |