Programmering og prototyping

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet har fokus på grundlæggende programmering og introducerer til computer teknologi / software engineering, og udvikling af prototyper. Modulet kan vælges som specialiseringsområde jf. §7 Stk. 3. Der arbejdes med programmering, programmeringssprog og prototypeværktøjer.

Kurset organiseres via ugentlige kodnings- og prototypeopgaver, for eksempel i software development, begreber og teknikker. Disse opgaver ligger til grund for prøven (prøve 4)

Læringsmål

Viden

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Viden om:

  • centrale programmeringsbegreber og deres anvendelse i praksis

  • grundlæggende forståelse af internettets infrastruktur

  • eksisterende platforme som udgangspunkt for udvikling af nye applikationer

  • databasers rolle og brug i udvikling af applikationer

  • closed og open source licensing modeller

  • roller og processer i software teams

Færdigheder

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Færdigheder i:

  • at beskrive og udvikle en software ide

  • genkende og forstå praksisser for kodning

  • udvikle og forbedre designs via iterationer og validering

  • anvende designredskaber i forhold til beskrivelse og udvikling af nye systemer

  • udvikle funktionelle softwarespecifikationer

Kompetencer

Den studerende skal gennem modulet opnå:

Kompetencer til:

  • at arbejde med softwareudvikling som en læringsproces

  • udvælge relevante teknologier til innovative udviklingsprocesser

  • forstå og anvende principper for it-sikkerhed og privacy

  • indgå i softwareudviklingsprocesser og forstå hvordan disse organiseres

Eksamen

Prøver

Prøvens navnProgrammering og prototyping
Prøveform
Aktiv deltagelse/løbende evaluering
Prøven består i udarbejdelse af 6 mindre kodnings- og protype-opgaver, som løses i forbindelse med undervisningen. I den løbende evaluering indgår 6 afleveringer, der forudsættes afløst.
ECTS10
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
BedømmelsesformBestået/ikke bestået
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelProgramming and prototyping
ModulkodeKAIIOL20174
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Læring, IT og Organisation (LIO)
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet