Modulet har fokus på at opnå indsigt i og at kunne anvende centrale it-begreber og teknologiforståelser. Det involverer begreber til at beskrive hvordan teknologi påvirker identitet, læring og det sociale og fysiske rum, samt teorier og begreber, der rammesætter forskellige forståelser af hvad teknologi er. Undervisningen omfatter forelæsninger og gruppediskussioner med inddragelse af eksemplificerende cases. Der arbejdes med dialogiske præsentationsformer.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Viden om:
it-begreber, og teorier om teknologiforståelser og deres anvendelse i praksis
It-begrebers forankring i forskellige videnskabstraditioner, for eksempel teknisk- naturvidenskabelige og humanistisk-samfundsfaglige – og på tværs af disse
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Færdigheder i:
at kunne foretage analyser og vurderinger af it-begreber og teknologiforståelser i teori og praksis
at kunne formidle it-begreber og teknologiforståelsers betydning i konkrete cases.
Den studerende skal gennem modulet opnå:
Kompetencer til:
at kunne identificere og anvende relevante teknologibegreber, for eksempel teknisk- naturvidenskabelige samt lærings- og organisationsvidenskabelige begreber om teknologi i kontekst
på videnskabeligt niveau at kunne reflektere over it-begreber og teknologiforståelser i forhold til konkrete cases.
Prøvens navn | It-begreber og teknologiforståelser |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
Prøven foregår ved, at den studerende i en forsamling af
medstuderende og eksaminator samt evt. andre interesserede holder
et mundtligt oplæg samt deltager som opponent i forbindelse med de
medstuderendes fremlæggelse af oplæg. Oplægget skal knytte an til
et på forhånd individuelt udarbejdet skriftligt arbejde i formen:
En opgave om en faglig case inden for modulets tema. Casen for
opgaven aftales med den modulansvarlige lærer. Opgaven må mindst
være 5 sider og højst 7 sider og den studerendes samlede prøvetid
udgør 20 min. Der anlægges en helhedsvurdering hvor det skriftlige
arbejde og den mundtlige præstation tillægges samme vægt. Der gives
bedømmelsen bestået/ikke bestået. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | IT Concepts and Philosophy of Technology |
Modulkode | KAIIOL20172 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |