Formålet med modulet er at give den studerende indsigt i sprogfilosofien og dens anvendelsesmuligheder. Meget af det tyvende århundredes filosofi har været karakteriseret som en del eller en konsekvens af den såkaldte ”sproglige vending” i filosofien, der har affødt en righoldig og meget forskelligartet teoridannelse. I modulet gennemgås tre hovedretninger i denne vending: den analytiske, den hermeneutiske og den strukturalistiske. Gennem fordybelse i disse traditioner opøver den studerende sprogfilosofiske evner til at analysere aktuelle problemstillinger gennem deres sproglige betydningslag.
Undervisningen tilrettelægges som et problemorienteret projektarbejde, hvortil der er knyttet et kursusforløb, der omfatter introduktion til de sprogteoretiske diskussioner inden for de tre hovedtraditioner, ligesom der gives eksempler på, hvorledes aktuelle problemstillinger, hvor sprog og betydning spiller en vigtig rolle, kan belyses og analyseres ud fra de tre traditioner. På dette grundlag skal de studerende gennem vejledning udarbejde projekter med udgangspunkt i mindst én af de tre traditioner i relation til et aktuelt casestudie, hvor de studerende kan vælge mellem cases, de selv konstruerer/identificere, eller cases præsenteret af underviserne. Casestudiet skal rumme en filosofisk relevant og aktuel problemstilling, hvor sprog og betydning spiller en vigtig rolle. Særlige fokuspunkter i det problemorienterede projektarbejde vil være deltagelsen i den underviserdefinerede gruppe (på mindst fire studerende), hvor det i forbindelse med gruppedannelsen vil blive tilstræbt, at grupperne består af studerende med forskellige uddannelsesmæssige baggrunde.
Se studieordningens §17.
Prøvens navn | Sprogfilosofi |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige arbejde. Projektet tager udgangspunkt i en praktisk
problemstilling, der analyseres med metodisk baggrund i én eller
flere af kursets teoretiske hovedretninger. Projektrapporten
betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten udgør derved
grundlaget for eksamination og bedømmelse, og der foretages en
samlet bedømmelse af projektrapporten og den mundtlige præstation.
I forbindelse med den mundtlige prøve skal den enkelte studerende
eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en
individuel bedømmelse af den studerendes præstation. Bedømmelsen
vurderer i hvilken grad den studerende opfylder projektmodulets
læringsmål og sker på grundlag af en helhedsvurdering af
projektrapporten, fremlæggelsen, den fælles diskussion og de
individuelle spørgsmål, dvs. alle aspekter skal demonstreres
udført/opfyldt på tilfredsstillende vis. Projektrapporten, herunder
at den også er tilfredsstillende hvad angår krav til
formuleringsevne og sproglig korrekthed, indgår med andre ord i det
samlede bedømmelses-grundlag, men der gives ikke en selvstændig
karakter for den. Prøven foregår som en samtale mellem de
studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den af den/de
studerendes udarbejdede projektrapport.præstation.
Den enkelte studerende har mulighed for at få meddelt bedømmelsen i enrum. I givet fald dette ønskes meddeles dette ved eksaminationens påbegyndelse. Sidetal: Mindst 15 og højst 20 sider pr. studerende. Heraf 1-2 sider pr studerende, dog minimum 6 sider, som behandler projektets procesdel. Procesbeskrivelsen indsættes som et selvstændigt kapitel i rapporten. Prøvetid: Prøvetiden er normeret til 20 minutter pr. studerende og 10 minutter pr. gruppe til votering og karaktergivning, dog højst i alt to timer ved store grupper. Mindst 10 minutter af den samlede eksamenstid skal afsættes til projektrapportens procesdel. Disse angivelser er inklusiv tid til votering og karaktergivning. . |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Philosophy of Language |
Modulkode | KAFIL20214 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |