Modulet skal gøre den studerende i stand til at anvende organisations- og dialogfilosofi i en konkret praksis. Den studerende skal i dette modul omsætte sin tilegnede viden om organisations- og dialogfilosofi i en konkret organisatorisk sammenhæng. Konkret gøres dette gennem et projektorienteret forløb i en organisation eller en lignende kontakt med et relevant praksisfelt. Det kunne være i HR-afdelingen i en kommune, et konsulenthus, en større privat virksomhed etc., som på det givne tidspunkt har et relevant fokus på organisationsudvikling og/eller dialogformer i organisationen. Parallelt hermed udbydes undervisning i tre faser: før, under og efter det projektorienterede forløb. Før hjælpes den studerende til at blive afklaret og klar ift. den foranstående opgave i krydsfeltet mellem organisationens forventninger og studiets forventninger. Under tilrettelægges en sekvens af læringsloops, hvor begivenheder i forløbet diskuteres og nye designs udvikles. Efter laves der en mere samlet bearbejdelse af forløbet, som den studerende afslutningsvis får mulighed for at fremlægge og få respons på.
Prøvens navn | Organisations- og dialogfilosofi i praksis |
Prøveform | Skriftlig og mundtlig
En kombineret skriftlig og mundtlig prøve med udgangspunkt i det
skriftlige arbejde, hvad enten dette er udarbejdet individuelt
eller i samarbejde med andre. Projektrapporten/det skriftlige
arbejde betragtes som gruppens fælles ansvar. Projektrapporten/ det
skriftlige arbejde udgør følgelig grundlaget for eksamination og
bedømmelse, og der foretages en samlet bedømmelse af
projektrapporten/det skriftlige arbejde og den mundtlige
præstation. Ved en mundtlig gruppeprøve skal den enkelte studerende
eksamineres på en sådan måde, at det sikres, at der foretages en
individuel bedømmelse af den studerendes præstation; jf.
eksamensbekendtgørelsen (bek. nr. 1518 af 16. december 2013 §4
stk.2) Bedømmelsen vurderer i hvilken grad den studerende opfylder
projektmodulets læringsmål og sker på grundlag af en
helhedsvurdering af projektrapporten/det skriftlige arbejde,
fremlæggelsen, den fælles diskussion og de individuelle spørgsmål,
dvs. alle aspekter skal demonstreres udført/opfyldt på
tilfredsstillende vis. Projektrapporten/det skriftlige arbejde,
herunder at den også er tilfredsstillende hvad angår krav til
formuleringsevne og sproglig korrekthed, indgår med andre ord i det
samlede bedømmelses-grundlag, men der gives ikke en selvstændig
karakter for den. Prøven foregår som en samtale mellem den/de
studerende, eksaminator og censor med udgangspunkt i den af den/de
studerendes udarbejdede projektrapport/det skriftlige arbejde.
Den studerende skal skrive en rapport, hvor der, gennem inddragelse af relevant teori, redegøres for og reflekteres over ens rolle i den organisation/virksomhed, man har beskæftiget sig med, herunder analysere og diskutere, hvorvidt og hvordan man har evnet at tilføre filosofisk værdi til den pågældende praksis organisation/virksomhed. Hvis man har gennemført et projektorienteret forløb, hvor man har indsamlet empiri, gennemføres en analyse af empirien og det diskuteres, hvorvidt man på baggrund af denne empiri vil kunne tilføre den pågældendeorganisation/virksomhed filosofisk værdi. Den skriftlige rapport forsvares ved mundtlig eksamen. Sideantal: Mindst 10 og højst 15 sider pr. studerende. Prøvetid: Prøvetiden er normeret til 45 minutter i alt ved individuelle prøver, herunder votering og tilbagemelding. Ved grupper max. 2 timer. Prøvetiden er den samlede prøvetid for modulerne 23 og 24. |
ECTS | 20 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Organizational Philosophy and the Philosopphy of Dialogue in Practice |
Modulkode | KAFIL201923 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Anvendt Filosofi |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |