Forudsætninger for deltagelse i modulet
Det er en forudsætning for deltagelse i modulet, at alle tidligere
moduler på uddannelsen er bestået.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kandidatspecialet skal dokumentere viden, færdigheder og
kompetence til at arbejde med videnskabelige teorier og metoder
inden for et afgrænset emne byggende på centrale områder indenfor
innovation og entrepreneurship. Specialet kan behandle
teoretisk-praktiske problemstillinger, f.eks. i et samarbejde med
en virksomhed eller organisation, eller rene teoretisk-metodiske
problemstillinger. Emnet, der godkendes af Studienævnet for
Erhvervsøkonomi, skal have en kompleksitet og et omfang, så det kan
gennemføres i løbet af et semester
Fagindhold og sammenhæng med øvrige moduler/semestre:
- Specialet er styret af en for uddannelsen relevant
problemformulering udviklet af den studerende
- Besvarelsen er afgrænset således, at specialets analyser
og diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Der er konsistens mellem problemformulering, afgrænsning,
disposition, analyse og konklusion, således at besvarelsen fremstår
logisk i lyset af problemformuleringen.
- Der er en diskussion af og begrundelse for valg og fravalg både
med hensyn til emneafgrænsning, teori, metode og empiri (hvis
empiri indgår).
- Specialet reflekterer kritisk over de(n) valgte teori(er),
metode(r) og empiri (hvis empiri indgår) samt vurderer deres
anvendelighed for besvarelsen af problemformuleringen.
- Der er konsistens, således at valg og anvendelse af teori og
empiri indgår i et samspil med hinanden og kompletterer
vidensproduktionen (gælder empiriske afhandlinger).
- Der er dokumentation og/eller argumentation for påstande i
analyse og konklusion.
- I analysen indgår overvejelser om, hvordan specialets egne
resultater ligner og/eller adskiller sig fra andre lignende
undersøgelser på området.
- Analysen fokuserer på et velafgrænset problem, dvs. går i
dybden og skaber syntese på baggrund af teorier og evt.
empiri.
- Specialet demonstrerer forståelse af sammenhænge inden
for emnets kontekst samt perspektiverer og generaliserer egne
resultater til andre lignende situationer uden for den aktuelle
kontekst.
Læringsmål
Viden
- om relevante empiriske og/eller teoretiske problemstillinger
indenfor studiets kerneområder innovation og entrepreneurship.
- om metoder og teorier til at analysere problemstillinger
indenfor studiets kerneområder innovation og
entrepreneurship.
Færdigheder
- til at identificere videnskabelige problemstillinger inden for
innovation og entrepreneurship.
- til at reflektere over innovation og entrepreneurship på et
videnskabeligt grundlag.
- til at anvende teorier om innovation og entrepreneurship på
konkrete problemstillinger, enten fra et empirisk eller teoretisk
udgangspunkt.
- til at udvælge relevant teori, metode og redskaber og på
videnskabeligt grundlag opstille løsningsmodeller.
- til at analysere problemstillinger inden for innovation og
entrepreneurship, der vedrører virksomhedens medarbejdere og
ledelse.
- til at formidle forskningsbaseret viden.
- til at diskutere professionelle og videnskabelige
problemstillinger med både fagfæller og
ikke-specialister.
Kompetencer
- til at styre arbejds- og udviklingssituationer, der er
komplekse, uforudsigelige og forudsætter nye løsningsmodeller.
- til at planlægge og udvikle udviklingsprojekter inden for
innovation og entrepreneurship.
- til at foretage vurderinger og træffe valg i en kompleks
sammenhæng.
- til selvstændigt at igangsætte og gennemføre fagligt og
tværfagligt samarbejde og påtage sig professionelt ansvar.
- til at tage ansvar for egen faglig udvikling og
specialisering.
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper af en eller flere
studerende. De(n) studerende får tilknyttet en vejleder.
Omfang og forventet arbejdsindsats
30 ECTS.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Master thesis |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |