Kandidatspeciale

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Studerende, som har afsluttet modulet, opfylder følgende kritirier inden for mindst ét centralt matematisk/statistisk område:

Læringsmål

Viden

  • skal have ekspertforståelse af få udvalgte elementer i et centralt matematisk eller ingeniørvidenskabeligt fagområde baseret på international forskning, eller have en bredere indsigt i et centralt matematisk eller ingeniørfagligt område vedrørende teorier og metoder samt deres sammenhæng til centrale begreber og resultater

  • skal være i stand til at forstå og på et videnskabeligt grundlag reflektere over fagområdet og være i stand til at identificere videnskabelige problemer inden for matematik og ingeniørvidenskab

Færdigheder

  • skal være i stand til selvstændigt at identificere, formulere og analysere et videnskabeligt matematisk teknologisk problem uafhængigt, systematisk og kritisk

  • skal være i stand til at relatere problemet til det matematiske og ingeniørfaglige område, herunder forklare de valg, der er truffet i forbindelse med afgrænsningen af problemet

  • skal være i stand til selvstændigt at foretage og retfærdiggøre valget af matematiske teorier og videnskabelige teoretiske og/eller eksperimentelle metoder

  • skal være i stand til selvstændigt og kritisk at evaluere de valgte teorier og metoder såvel som analyser, resultater og konklusioner i projektet, både under og ved slutningen af projektperioden

  • skal være i stand til at evaluere og vælge mellem de videnskabelige teorier, metoder, værktøjer og generelle færdigheder inden for det matematiske fagområde

Kompetencer

  • skal være i stand til at håndtere arbejds- og udviklingssituationer, som er komplekse, uforudsigelige og kræver nye matematiske og/eller ingeniørmodeller eller metoder til løsning

  • skal være i stand til at påbegynde og gennemføre matematisk og/eller ingeniørorienteret samarbejde, og hvis relevant også tværfaglige samarbejder samt påtage sig fagligt ansvar

  • skal være i stand til uafhængigt at påtage sig ansvaret for egen faglig udvikling og specialisering

Undervisningsform

Projektarbejde med inddragelse af PBL-læringselementer.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Kursusmodulets omfang er 30 ECTS svarende til 900 timers studieindsats.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnKandidatspeciale
Prøveform
Speciale/afgangsprojekt
ECTS30
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelMaster’s Thesis
ModulkodeK-MTK4-MSC30
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS30
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Matematiske Fag
InstitutInstitut for Matematiske Fag
FakultetDet Ingeniør- og Naturvidenskabelige Fakultet