Modulets indhold, forløb og pædagogik
Lange specialer skal indeholde arbejde af eksperimentel
karakter, og skal godkendes af studienævnet. Dette arbejde skal
have et omfang, der modsvarer specialets ECTS-belastning
Læringsmål
Viden
- har ekspert forståelse af få udvalgte emner inden for et
centralt matematisk fagområde på forskningsniveau, eller har
bredere faglig indsigt i et centralt matematisk fagområde
vedrørende teorier og metoder samt deres sammenhæng til centrale
begreber og resultater
- er i stand til at forstå og på videnskabelige vis reflektere
over det matematiske vidensfelt, og være i stand til at
identificere videnskabelige problemer
Færdigheder
- er selvstændigt, systematisk og kritisk i stand til at
identificere, formulere og analysere et videnskabeligt problem
- er i stand til at relatere problemet til et matematisk
fagområde, hvilket inkluderer en redegørelse for de valg som er
truffet i forbindelse med problemafgræsnigen
- er selvstændigt i stand til foretage og redegøre for valget af
matematiske teorier og metoder
- er selvstændigt i stand til kritisk at evaluere de valgte
teorier og metoder, så vel som analyserne, resultaterne og
konklusioner i projektet, både undervejs samt ved slutning af
projektperioden
- er i stand til at evaluere og vælge mellem videnskabelige
teorier, metoder, værktøjer og generelle færdigheder inden for det
matematiske fagområde
Kompetencer
- er i stand til at håndtere arbejds- og udviklingssituationer,
som er komplekse, udforudsigelige og forudsætter nye matematiske
modeller eller metoder for at opnå en løsning
- er i stand til at initiere og gennemføre matematisk orienterede
samarbejder, og hvor relevant også tværfaglige samarbejder, samt
varetage professionelt ansvar
- er selvstændigt i stand til at varetage ansvar for egen
professionelle udvikling og specialisering
Undervisningsform
Projektarbejde med inddragelse af PBL-læringselementer.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulet er på 60 ECTS svarende til en arbejdsmængde
på 1800 timer.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Kandidatspeciale |
Prøveform | Speciale/afgangsprojekt |
ECTS | 60 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |