Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- Har viden om risikofaktorer og sociale determinanter
- Har viden om sundhedsetik
- Kan forklare hvordan strukturelle rammer i samfundet
henholdsvis fremmer og hæmmer sygdom
Færdigheder
- Kan identificere og formulere en sundhedsfaglig
problemstilling, så den kan undersøges eller behandles ved hjælp af
kvantitative metoder
- Kan anvende viden om klassiske epidemiologiske begreber samt
studiedesign og metoder i belysningen af en konkret
problemstilling
- Kan foretage simple, relevante analyser af kvantitative data i
et statistikprogram
- Kan gennemføre et kritisk litteraturstudie og sammenfatte
resultaterne fra valide studier
- Kan anvende centrale begreber relateret til sundhed og
sygdom
- Kan tilrettelægge gruppemøder og planlægge arbejdsprocesser
relateret til arbejdet med den identificerede problemstilling under
anvendelse af relevante digitale eller analoge hjælpemidler
- Kan anlægge og formidle et flervidenskabeligt perspektiv på
projektets problemstilling ift. forebyggelse og sundhedsfremme,
herunder strategier og tiltag
- Kan evaluere planlægningen af det konkrete projektarbejde og
reflektere over betydningen for opnåelse af projektmodulets
læringsmål
- Kan inddrage projektgruppens forskellige faglige baggrunde og
erfaringer i tilrettelæggelsen af projektgruppens arbejds- og
læreproces
- Kan identificere eget vidensbehov i forbindelse med et
folkesundhedsvidenskabeligt projektarbejde
Kompetencer
- Kan kritisk vurdere såvel dansk- som engelsksproget formidling
af sundhedsvidenskabelige studier
- Kan kritisk vurdere konklusioner understøttet af
epidemiologiske og/eller statistiske metoder
- Kan udvælge relevante teorier og begreber ift. sundhed og
sygdom og anvende disse i analysen og vurderingen af konkrete
sundhedsfaglige problemstillinger indenfor forebyggelse og
sundhedsfremme, herunder af tilsigtede og utilsigtede konsekvenser
af strategier og tiltag
Undervisningsform
Der undervises i modulet jf. studieordningens § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Håndtering af risikofaktorer for sygdom |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Du kan orientere dig i Moodle og evt. kontakte
semesterkoordinator ved faglige spørgsmål eller studiesekretær ved
administrative spørgsmål.
Øvrige henvendelser kan rettes til studienævnssekretær
Berit Lund
Sørensen