Målet er at introducere deltagerne for historiefagets brug af digitale værktøjer til håndtering, analyse og visualisering af data. Deltagerne trænes i at benytte sådanne værktøjer, med henblik på selv at kunne bearbejde og håndtere, analysere og visualisere historiske data.
Undervisningen omfatter teorier om datahåndtering, databaseopbygning og datavisualisering, men indeholder også konkrete eksempler på, hvordan digitale værktøjer er benyttet i historiefaget.
Undervisningen eksemplificerer både kvalitative og kvantitative metoder og tilhørende problemstillinger.
Undervisningen lægger op til at give deltageren mulighed for både at reflektere over den digitale udviklings påvirkning af historiefagets vidensproduktion, og selv at kunne producere ny viden ved hjælp af digitale værktøjer.
Opøvelsen af kompetenceviden og -bevidsthed er ligeledes en del af undervisningen. Undervisningen indeholder elementer, der kan understøtte en fortsat refleksionsproces i forhold til erhvervelse af akademiske og digitale kompetencer.
5 ECTS
Prøvens navn | M13 Digital historie |
Prøveform | Skriftlig
Skriftlig, individuel, bunden 72-timers hjemmeopgave. Opgaven skal
kunne besvares på grundlag af pensum og ved hjælp af den
introducerede software, der skal være tilgængelig på enten Windows
eller MacOS. Besvarelsen må max. omfatte 8 normalsider á 2400
enheder. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | M13 Digital History |
Modulkode | HISBA21M13 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Historie |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |