Modulet sætter den studerende i stand til at analysere samfunds historiske udvikling i lyset af FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling, herunder verdensmålene som historisk produkt.
Der udbydes et antal seminarer indenfor modulets tema, som grundlag for efterfølgende projektskrivning under vejledning.
Undervisningen omfatter et eller flere emner med udgangspunkt i FN’s Verdensmål, hvor der lægges vægt på, at verdensmålene er et resultat af historiske udviklingsprocesser afgrænset i tid og rum.
Der er ingen kronologiske eller geografiske bindinger på modulet.
Undervisningen introducerer til teorier, begreber og metoder, der indgår i diskussioner af sammenhænge mellem verdensmål og historiske forandringer.
Der undervises også i, hvordan historisk viden kan finde anvendelse direkte på og som perspektivering af verdensmålenes målepunkter.
Der lægges vægt på kildeanalyse.
Organisering og indhold af undervisningen, herunder forventningerne til de studerendes indsats udfoldes nærmere i semesterbeskrivelsen.
Den efterfølgende vejlednings omfang og organisering beskrives i semesterbeskrivelsen. Der tilbydes relativt mindre vejledning til studerende, som vælger at lave projektarbejde alene.
Seminarundervisning med oplæg fra undervisere og studerende, diskussioner, øvelser og forelæsninger, efterfulgt af problemorienteret projektarbejde indenfor modulets emneområde.
Projektarbejdet udføres i grupper under vejledning.
15 ECTS
Prøvens navn | M02 FNs Verdensmål og historie |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig evaluering, der tager udgangspunkt i en projektrapport.
Projektrapporten udarbejdes i grupper på mellem 2 og 5 studerende.
Gruppen eksamineres samlet, men med individuel bedømmelse af den
mundtlige præstation.
Under særlige omstændigheder kan projektrapporten udarbejdes af 1 studerende. Under særlige omstændigheder kan projektrapporten udarbejdes af 6 studerende. I begge disse tilfælde søges studienævnet om tilladelse. Ansøgningen skal begrundes i særlige forhold. Ved meddelelse af tilladelse fastsættes også kravene til projektrapportens sidetal og eksaminationens længde. Projektrapportens omfang: Max. 30 sider for 2 studerende, 40 sider for 3 studerende og 50 sider for 4 eller 5 studerende. Den mundtlige evaluerings omfang: Max. 40 minutter for 2 studerende, 50 minutter for 3 studerende, og 60 minutter for 4 studerende og 70 minutter for 5 studerende. Den mundtlige evaluering består af to dele: 1) en mundtlig præsentation med udgangspunkt i projektrapporten og 2) en eksamination. Den mundtlige præsentation tager udgangspunkt i en kilde eller et væsentligt delemne i projektet og nuancerer og perspektiverer ved at relatere til en bred historisk kontekst. Den efterfølgende eksamination tager udgangspunkt i det samlede pensum. |
ECTS | 15 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | M02 UN Sustainable Development Goals and History |
Modulkode | HISBA21M02 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 15 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Historie |
Institut | Institut for Politik og Samfund |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |
Pensum omfatter faglitteratur, der dækker et eller flere emneområder, litteratur af teoretisk-metodisk karakter, samt kildemateriale, i alt ca. 900 sider. Herudover består pensum af den litteratur, den studerende anvender i projektrapporten, svarende til ca. 600 sider. Samlet pensum: Ca. 1.500 sider.
Pensum indgår i grundlaget for den mundtlige prøve