Forretningsmodeller og værdiskabelse

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet introducerer den studerende for centrale teorier inden for forretningsmodelfeltet og giver indsigt i, hvordan disse spiller nøgleroller i at analysere, designe og eksekvere værdiskabelse. Modulet er et godt grundlæggende kursus uanset, hvad man gerne vil vælge på sin overbygning.

Forretningsmodeller trækker spor til mange centrale fagdiscipliner i erhvervsøkonomien – og betragtes af mange som den ”nye røde tråd” i at skabe fremtidssikrede og konkurrencedygtige organisationer. Modulet vil introducere den studerende for de teoretiske tanker bag forretningsmodeller og skabe rum for, at teorierne bliver praktiseret. Formålet med dette er, at den studerende opnår den bedst mulig indsigt i begreberne og anvendelsen via forståelse, designe og teste forretningsmodeller.

Læringsmål

Viden

Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:

  • forskellige teoretiske perspektiver til at analysere konkrete forretningsmodel problemstillinger.
  • centrale teknikker inden for forretningsmodeller og kan identificere og reflektere over disse.
  • centrale aspekter relateret til forretningsmodeller og er i stand til at eksemplificere og forklare disse.

Færdigheder

Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:

  • at forstå og forklare centrale teoretiske aspekter knyttet til forretningsmodeller.
  • at udvælge relevante og centrale teknikker til at undersøge problemstillinger knyttet til forretningsmodeller såvel teoretisk og praktisk
  • på baggrund af analyser af virksomhedsrelaterede problemstillinger at opstille forståelser og løsningsmodeller inden for forretningsmodeller.

Kompetencer

Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:

  • af egen kraft kan applicere relevant viden og færdigheder inden for forretningsmodeller til at generalisere, abstrahere og opbygge forståelse af centrale problematikker relateret til virksomheders værdiskabelse.
  • at applicere en problemorienteret tilgang til centrale problemstillinger inden for forretningsmodeller.
  • at omsætte viden om og færdigheder i at kunne indgå i processer i relation til forretningsmodeller på et fagligt, tværfagligt og professionelt grundlag.

Undervisningsform

For information se § 17.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnForretningsmodeller og værdiskabelse
Prøveform
Skriftlig eller mundtlig
Individuel eksamen.
ECTS5
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelBusiness Models and Value Creation
ModulkodeHDRED20226
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogEngelsk
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Erhvervsøkonomi
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet