Modul 2: Strategi og strategisk udvikling

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

HDO 2. semester består af et modul, der supplerer HDO 1. semester og skal gøre de studerende i stand til at forstå og arbejde med strategi og strategisk udvikling. Dette inkluderer relevante seminartemaer såsom strategi og strategisk ledelse, strategisk udvikling og strategieksekvering.

Læringsmål

Viden

  • Den studerende skal have viden om teori og praksis inden for strategi og strategisk udvikling, herunder bl.a. strategisk ledelse og strategieksekvering.
  • Den studerende skal kunne forstå og reflektere over forholdet mellem teorier og praksis.

Færdigheder

  • Den studerende skal kunne gennemføre et problembaseret projektarbejde inden for projektarbejdets faglige temaramme, herunder:
  • Kunne identificere, udarbejde, dokumentere og afgrænse en problemformulering.
  • Kunne udvise metodisk refleksion, herunder at kunne reflektere over og begrunde, hvordan problemformuleringen kan behandles og indløses på en systematisk og velovervejet måde.
  • Kunne indsamle, kritisk vurdere og anvende relevant litteratur/teori fra bøger, tidsskrifter og andre kilder.
  • Kunne indsamle/generere, kritisk vurdere og anvende relevant empiri.
  • Kunne behandle problemformuleringen på en systematisk og velovervejet måde, herunder at kunne gennemføre en relevant analyse, tolkning, syntese og/eller diskussion.
  • Kunne udarbejde en konklusion i forhold til problemformuleringen, herunder hvis relevant at udforme forslag til løsning(er) på det behandlede problem og diskutere implementering af løsning(er), hvis dette ligger inden for projektets rammer.
  • Kunne formidle resultatet af projektarbejdet i et klart og korrekt sprog, der overholder videnskabelige konventioner med hensyn til argumentation, herunder gennem kildehenvisninger og dokumentation.
  • Kunne udvise forståelse for og refleksion over styrker og svagheder såvel som muligheder og begrænsninger i projektarbejdet.
  • Kunne relatere projektarbejdet til semestrets temaramme.

Kompetencer

  • Gennem en reflekterende tilgang til forholdet mellem teori og praksis skal den studerende være i stand til at vurdere og anvende erhvervsøkonomisk teori og forståelser til at løse strategiske problemstillinger, samt være i stand til at formidle dette til relevante interessenter/målgrupper.
  • Den studerende skal kunne anvende modulets teorier, metoder, og redskaber til at identificere, analysere, formulere og behandle virkelige problemstillinger.
  • Den studerende skal kunne arbejde med komplekse problemer og udføre professionel praksis relateret til modulets fagområde i samarbejde med fagfæller, samt kunne organisere og lede dette arbejde i projektform.

Undervisningsform

Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på dansk

Omfang og forventet arbejdsindsats

Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18. Det kræver en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning af pensum og opgaveløsning.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnStrategi og strategisk udvikling
Prøveform
Mundtlig pba. projekt
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen m.m. gøres tilgængeligt i modulets Moodle-rum.
ECTS15
Tilladte hjælpemidler
Med visse hjælpemidler:
Der må medbringes kopi af det afleverede projekt, samt en præsentation, i digitalt eller trykt format, til eksaminationen.
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)

Charlotte Krull 
Tlf. 9940 8049
Mail: ck@business.aau.dk

KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)

Lektor René Nesgaard Nielsen
Tlf. 9940 8241
Mail: rnn@business.aau.dk

Fakta om modulet

Engelsk titelModule 2: Strategy and Strategic Development
ModulkodeHDO-M2-22-23
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS15
UndervisningssprogDansk
UndervisningsstedAnden placering
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for MBA og HD
InstitutAalborg University Business School
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet