Modulets indhold, forløb og pædagogik
Erhvervsøkonomisk metode har som
formål at udvikle den studerendes metodebevidsthed ved løsning af
erhvervsøkonomiske problemstillinger.
De centrale temaer er:
- Valg af synsvinkel(paradigme) og konsekvenser for frembringelse
af viden Fra en praktisk problemstilling til konkrete
undersøgelsesspørgsmål
- Anvendelse af teori ved problemidentifikation og problemløsning
i relation til problemstillinger i praksis Den integrative metode
som et led i vidensproduktionsprocessen
- Operationalisering og udarbejdelse af undersøgelsesdesign med
angivelse af datakilder baseret på kvalitative og/eller
kvantitative dataindsamlingsmetoder
- Valg af undersøgelsesdesign og herunder valg af
dataindsamlings- og databehandlingsmetoder Vurdering af validitet
og reliabilitet ved de foreslåede undersøgelser
- Præsentation og argumentation for den valgte metode og det
valgte undersøgelsesdesign
- Opbygning af begrebsfundament i forhold til
problemformuleringen og undersøgelsesspørgsmål og afklaring af
etiske spørgsmål
Læringsmål
Viden
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Have opnået viden om, hvordan teorier, modeller og teknikker
fra de øvrige disciplinorienterede fag kan eller bør spille sammen
med den valgte metode.
- Have opnået en forståelse for de mest udbredte metoder, der kan
benyttes ved indsamling, bearbejdning og sammenfatning af data og
informationer.
Færdigheder
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- Med udgangspunkt i et eller flere konkrete erhvervsøkonomiske
problemer skal den studerende kunne designe og argumentere for en
videnskabelsesproces, der tager udgangspunkt i en
problemformulering, relevante rammefaktorer og
undersøgelsesspørgsmål der eventuelt kan danne grundlag for det
afsluttende projekt på HD 1. del.
- kunne beskrive og forklare valg af videnskabsteoretisk tilgang
(paradigme), herunder kunne udvælge og argumentere for relevant
teori og metode, der kan bidrage til løsningen af det eller de
beskrevne erhvervsøkonomiske problemer,
- kunne definere og operationalisere de relevante begreber, der
indgår i problemformuleringen, undersøgelsesspørgsmål og valgt
teori,
- være i stand til at vurdere vidensproduktionens samlede
kvalitet, herunder data og resultaters reliabilitet og validitet og
processens etiske aspekter
Kompetencer
Ved modulets afslutning forventes den studerende at:
- være i stand til at vælge og argumentere for et relevant
undersøgelsesdesign, herunder kunne argumentere for valg af
kvalitative og/eller kvantitative teknikker til dataindsamling,
dataanalyse og datatolkning
- kunne identificere og udvikle praksisnære problemstillinger,
via systematiske arbejdsmetoder, der afspejler fagområdets
praksis.
- kunne identificere egne muligheder for fortsat faglig
udvikling.
Undervisningsform
Modulet indeholder forelæsninger og opgaveløsning og foregår på
dansk
Omfang og forventet arbejdsindsats
Der undervises 1 – 2 gange pr. måned fra kl. 9 - 18.
Det kræver en betydelig forberedelsesindsats i form af læsning
af pensum og opgaveløsning.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Erhvervsøkonomisk metode |
Prøveform | Skriftlig
Nærmere detaljer om formkrav, aflevering, eksamen mm. gøres
tilgængeligt i modulets Moodle-rum. |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | Alle skriftlige og alle elektroniske
hjælpemidler |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
STUDIESEKRETÆR (ved praktiske spørgsmål)
Julie Christiansen
Tlf.: 9940 8993
Mail: julie@business.aau.dk
KOORDINATOR (ved faglige spørgsmål)
Ekstern lektor Jens Thøgersen
Mail: jeth@business.aau.dk