Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i modulet Sandsynlighedsregning,
samt at kursusmodulet Statistisk inferens for lineære modeller
følges sideløbende.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
- har viden om hvordan man opstiller en statistisk model med
udgangspunkt i en konkret problemstilling fra et fagområde, der kan
ligge udenfor det matematiske
- har viden om hvordan man udfører statistik inferens for en
generaliseret lineær model
- har viden om, hvordan man udfører modelkontrol
Færdigheder
- kan med udgangspunkt i en konkret problemstilling opstille en
relevant generaliseret lineær model under hensyntagen til de
tilgængelige data
- kan anvende statistisk software til at implementere og
analysere en konkret statistisk model
- kan vurdere gyldigheden af opnåede resultater
Kompetencer
- kan kommunikere resultatet af en statistisk analyse til
ikke-statistikere, der har en interesse i den behandlede
problemstilling
- er i stand til at formidle opnået viden og færdigheder til et
på forhånd fastlagt publikum
- kan ræsonnere om oprindelse og anvendelse af matematiske
begreber og værktøjer i en given samfundsmæssig, historisk eller
teknologisk kontekst (videnskabsteoretisk dimension)
- kan på egen hånd udvikle generaliserede lineære modeller, der
passer til data
- har kendskab til videnskabsteoretiske aspekter vedrørende
generaliserbarhed af statistiske analyser
Undervisningsform
Afvikles som projektorienteret arbejde i grupper.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Statistisk modellering og analyse |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |