Modulets indhold, forløb og pædagogik
Gennem teoretisk og praktisk arbejde med et udvalgt problem skal
de studerende erhverve sig viden inden for robottekniksamt bruge
passende metoder til at dokumentere, at problemet har en social
relevans. Problemet analyseres ved nedbrydning i underproblemer med
det formål at kun formulere et teknisk problem, der kan løses ved
at bruge manipulatorer der interagerer med miljøet på en eller
anden måde. Den komplette løsning vurderes i forhold til den
relevante sociale kontekst. Sammenlignet med første semester
fokuserer dette semester mere på robot manipulatorer.
Læringsmål
Viden
- Skal have erfaring med teroier og værktøjer til beregning og
simulering af kinematik for robot manipulatorer
- Skal have kendskab til relevante koordinatsystem og
transformationer, der bruges til at beskrive robot
kinematik
- Skal have kendskab til anerkendte standarder og vilkår for
dokumentation af robotsystemer
- Skal kunne demonstrere viden om teori og metode i den
udstrækning at projektets teori og metoder kan forklares og
retfærdiggøres, herunder både valg og fravalg
- Skal kunne anvende relevant terminologi
Færdigheder
- Skal have forståelse for grundlæggende teorier bag
robotmanipulator-komponenter som led og motorer
- Skal kunne identificere, analysere og formulere
problemstillinger hvori robotmanipulatorer indgår (for eksempel i
automations- eller produktions-sammenhæng eller som hjælpemidler
for funktionsnedsatte) ved hjælp af kontekstuelle og tekniske
analysemetoder
- Skal på baggrund af ovenstående kunne skabe krav og
testspecifikationer, der gør det muligt at afprøve det færdige
system stringent
- Skal kunne designe et udvalgt delsystem hvori en manipulator
indgår, som håndterer den identificerede problemstilling
- Skal kunne brige matematiske teorier og metoder til at
analysere problemer med kinematik
- Skal kunne programmere grundlæggende manipulator bevægelse ved
hjælp af direkte og inverskinematik
- Skal kunne designe et robotsystem både mekanisk, elektrisk og
sikkerhedsmæssigt
- Skal kunne dokumentere og formidle viden og færdigheder med
korrekt brugt af terminologi, mundtligt og skriftligt gennem en
projektrapport
- Skal kunne analysere og reflektere over sin egen læringsproces
ved brug af passende analysemetoder og erfaring fra P0 og P1
- Skal kunne analysere et teknisk-videnskabeligt problem under
hensynstagen til teknologiske og samfundsmæssige sammenhænge og
vurdere de teknologiske og sociale konsekvenser af forslåede
løsninger.
Kompetencer
- Skal kunne demonstrere, uafhængiget og i grupper, evnen til at
planlægge, organisere, implementere og reflektere over et projekt,
der er baseret på et problem af relevans for samfundet,
sundhedssektoren eller industrien, hvor robot manipulatorer spiller
en central rolle
- Skal have erhvervet, selvstændigt og i gruppen, evnen til at
opnå den nødvendige viden af kontekstuel såvel som teknisk karakter
og være i stand til at formulere modeller af begrænsede dele af
virkeligheden til et sådant abstraktionsniveat, at modellerne kan
anvendes i design, implementering og test af om systemet opfylder
givne krav
- Skal kunne generalisere og reflektere over erfaringerne med
projektplanlægning og samarbejde opnået gennem projektarbejde
- Skal kunne demonstrere en fungerende prototype af deres
løsning
Undervisningsform
Undervisningsform er angivet i §17; Uddannelsens indhold og
tilrettelæggelse
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Fundamentale robotmanipulatorer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |