Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden om basale statistiske teorier og
sandsynlighedsteorier.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Tilegne sig viden om psykofysiske metoder, som kan benyttes til
at måle menneskers perception, kognition og præsentation,
inklusiv:
- Tærskel og sammenligningsmetoder
- Kvantitative metoder til at måle psykofysiske respons inklusiv
norminal, ordinal, interval og ratio skalaer.
- Transformering af data til relevante skalaer. Normalisering og
standardisering.
- Komparative og ikke-komparative målinger: parvise
sammenligninger og semantiske differentieringsteknikker.
- Probabilistic choice modeller til parvise sammenligninger (BTL)
samt transitivitetskonceptet
- Deskriptive analyser inklusiv selektion og brug af censor
paneler til skaleringseksperimenter, attribut-elicitering,
selektion, skalering og analyse.
- Praktisk design af skalaer.
- Design af skaleringseksperimenter.
- Faktoranalyse
Færdigheder
- Udføre måling og skalering af psykofysiske responser.
- Bruge statistisk software til analyse af resultater.
Kompetencer
- Kan udvælge passende psykofysisk metode til et givent
problem.
- Have erfaring med at udføre eksperimenter med brug af passende
metoder.
- Kan analysere resultater fra eksperimenter med brug af passende
statistiske metoder.
Undervisningsform
Forelæsninger efterfølges af øvelsesopgaver og/eller
laboratoriearbejde.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Anvendt eksperimentalpsykologi og psykofysik |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |