Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulerne Introduktion til
psykologi og Kognitionspsykologi.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet fokuserer på hvordan kognitionspsykologi oplyser vores
forståelse for menneskets præstation og interaktion med komplekse
systemer. Modulet udforsker hvordan forskellige kognitive processer
indvirker operatørernes og brugernes interaktion
med information, værktøjer, maskiner og andre objekter i
miljøet, samt påvirker præstation på simple såvel som komplekse
opgaver, samt påvirker ekspertise og træning.
Læringsmål
Viden
- Om de kognitive mekanismer, der underbygger årvågenhed,
kognitiv belastning, spatial kognition, navigation,
beslutningstagning, stress, multitasking og kommunikation
- Om menneskernes præstation i forhold til interaktion med
computere og andre interfaces, kørsel og wayfinding,
informationsbearbejdning og visualisering, virtuel og augmenteret
virkelighed, ekspertise og træning, præstation og
automatisering
Færdigheder
- At identificere, vurdere og anvende empirisk forskning indenfor
kognitionspsykologi til problemløsning i forhold til menneskernes
præstation samt effektiv system- og produktdesign og
interaktion
- At identificere aspekter af systemer, produkter og opgaver, som
kan forhindre operatørernes og brugernes præstation og/eller føre
til fejl, på kognitionspsykologisk grundlag
- At foreslå, diskutere og vurdere forbedringer af systemer,
produkter og opgaver for at øge operatørernes og brugernes
præstation og/eller reducere fejlfrekvens, på kognitionspsykologisk
grundlag
Kompetencer
- At kunne anvende kognitionspsykologisk viden til praktiske
problemstillinger især indenfor systemdesign,
forbrugerproduktdesign og brugeroplevelse
- At kunne redegøre for operatørernes og brugernes kognitive
evner og begrænsninger i forhold til design af værktøjer, systemer,
produkter, opgaver og oplevelser
Undervisningsform
Forelæsning med opgaver i gruppe, workshops, seminarer,
deltagelse i eksperimenter, selv studie, mm.
jf. § 17; Uddannelsens indhold og
tilrettelæggelse.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Anvendt kognitionspsykologi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |