Modulets indhold, forløb og pædagogik
”Virkelige signaler” er som oftest analoge i deres natur. Det er
således vigtigt at ingeniører er bekendte med, og behersker, design
af analoge kredsløb og systemer, og ikke mindst disses anvendelser
og begrænsninger. Viden om analoge så vel som digitale kredsløb og
systemer er centralt i forhold til at sikre optimalt design af
komplekser elektroniske systemer. Formålet er således, at
understøtte de studerende i deres forståelse af analoge kredsløb og
systemer, herunder analoge elektroniske komponenter, deres
modeller, deres anvendelser og ikke mindst deres begrænsninger.
Formålet er desuden at understøtte de studerende i deres forståelse
af beregnings- og designmetoder således de kan mestre disse på
anvendelsesniveau.
Læringsmål
Viden
- have opnået erfaring med, og forståelse for, de mest
almindelige analoge komponenter, deres anvendelser og deres
begrænsninger
- have en forståelse for anvendte modeller, lineære såvel som
ulineære, samt deres anvendelsesområder
- kunne demonstrere forståelse for lineære versus ulineære
effekter, såsom harmonisk forvrængning
- have en forståelse for termiske effekter i elektroniske
kredsløb, og hvorledes disse kan håndteres
- have indgående forståelse for komponenttolerancer, hvorledes
disse kan påvirke kredsløb og system performance, samt kendskab til
metoder til at reducere betydningen af tolerancer
- have viden om forskellige mødetyper og bruge disse aktivt i
gruppe- og vejledersamarbejdet
Færdigheder
- kunne anvende beregningsmetoder til design af analoge
elektriske kredsløb således disse opfylder givne
kravsspecifikationer
- kunne anvende relevante og passende modeller i designet af
analoge kredsløb og systemer
- Skal kunne anvende lineariserede modeller af fysiske systemer,
herunder vurdere deres begrænsninger og anvendelsesområder
- kunne tage højde for komponenttolerancer og centrale
ikke-ideelle komponent egenskaber samt redegøre for hvilke
teknikker og metoder der kan benyttes for at imødekomme dette
- kunne anvende relevante metoder til måling og karakterisering
af elektriske kredsløb og systemer samt redegøre for
måleusikkerheder og reproducerbarhed af måledata
- kunne dokumentere måledata for implementerede kredsløb og
systemblokke på en klar og struktureret vis
- kunne argumentere struktureret for sine valg og fravalg
- kunne planlægge, afholde og opsamle på mødet på struktureret
vis
Kompetencer
- kunne benytte relevante metoder til at specificere, designe,
implementere, samt teste og dokumentere, analoge kredsløb og
systemer
- Skal kunne modellere fysiske systemer, herunder elektriske og
elektromekaniske, til et niveau hvor sådanne modeller kan anvendes
i praksis
- kunne gennemføre en velovervejet systemnedbrydning baseret på
givne specifikationer, krav og regulativer
- kunne udvælge, og argumentere for, passende
kredsløbs-topologier givet et sæt af specifikationer
- kunne reflektere over målemetodevalg og relaterede
måleusikkerheder
- kunne evaluere resultater opnået gennem beregninger,
simuleringer og målinger, samt relatere disse resultater til de
anvendte modeller og disses begrænsninger
- kunne analysere projektgruppens organisering af
gruppesamarbejdet med henblik på at identificere stær
- kunne formidle projektets resultater under anvendelse af
korrekt fagterminologi
- kunne analyserer et emne og belyse det fra flere
vinkler
Undervisningsform
Jf. beskrivelsen i §17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Elektromekaniske systemer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |