Modulets indhold, forløb og pædagogik
Kurset har fokus på systemiske aspekter ved udvikling,
produktion, anvendelse og genanvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (IKT), og hvordan IKT kan anvendes til at
fremme bæredygtighed inden for andre sektorer og samfundsmæssige
aktiviteter. Kurset lægger vægt teoretiske og praktiske øvelser
inden for planlægning og vurdering af bæredygtige systemer.
Læringsmål
Viden
- skal have viden om sammenhænge mellem de miljømæssige, sociale
og økonomiske aspekter af bæredygtighed
- skal have viden om cirkulær økonomi
- skal have viden om systemisk analyse
- skal have viden om, hvordan IKT-produkter og -systemer kan
anvendes til at fremme bæredygtighed inden for andre sektorer og
samfundsmæssige aktiviteter
- skal have viden om rebound-effekter og deres implikationer for
bæredygtighed
- skal have viden om udvikling af forretningsmodeller og
erhvervsmæssige økosystemer relateret til bæredygtighed
Færdigheder
- skal have færdigheder til at foretage en systemisk analyse af
anvendelse af IKT inden for forskellige sektorer
- skal have færdigheder til at kunne analysere, beregne og
vurdere de miljømæssige konsekvenser af implementering af
IKT-løsninger i erhvervsmæssige og andre samfundsmæssige
funktioner
- skal have færdigheder til at kunne vurdere forretningsmodeller
og erhvervsmæssige økosystemer i relation til bæredygtighed
- skal have færdigheder i at kunne foretage en analyse af
forskellige typer rebound-effekter
Kompetencer
- skal have kompetencer inden for afvejning, herunder samspillet
mellem de miljømæssige, sociale og økonomiske aspekter af
bæredygtighed
- skal have kompetencer til at kunne analysere og foreslå
IKT-løsninger, som fremmer cirkulær økonomi
- skal have kompetencer til at kunne vurdere en IKT-løsning i et
systemisk perspektiv
Undervisningsform
Jf. beskrivelsen i § 17
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bæredygtige systemer |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |