Modulets indhold, forløb og pædagogik
Projektet skal demonstrere den studerendes evne til at
formulere, analysere og bearbejde problemstillinger inden for et
afgrænset kommunikationsfagligt emne. Den studerende skal således
kunne formidle sine resultater og sin viden inden for det faglige
felt korrekt og adækvat mundtligt såvel som skriftligt. Den
studerende kan vælge at tone projektet i retning af medieformidlet
kommunikation eller i retning af interpersonel kommunikation.
Læringsmål
Viden
- teori, metode og praksis inden for et eller flere
kommunikationsfaglige områder
- videnskabsteoretiske begreber af særlig relevans for
kandidatuddannelsen
- kommunikation som proces
- tilrettelæggelsen af kommunikation
- og forståelse for kommunikation
- mønstre og mekanismer i sprog, æstetik og genrer
- brugere, brugssituationer og kulturel kontekst
- egne og andres kommunikations- og interaktionsmønstre
- institutioners og organisationers kommunikation
Færdigheder
- at anvende et eller flere fagområders videnskabelige metoder og
redskaber samt kunne demonstrere professionelle færdigheder inden
for kommunikationsfaget
- at planlægge kommunikationsprocesser og designe relevante
budskaber gennem forståelse af behov og interesser hos både
afsender og modtager
- vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde
og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller
- formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller til
fagfæller og ikke-specialister
- håndtere og analysere kommunikation og kommunikationsteoretiske
problemstillinger
- at formidle viden om kommunikationsfaglige problemstillinger
til forskellige målgrupper
Kompetencer
- at indgå ansvarligt og selvstændigt i fagligt og tværfagligt
samarbejde med en professionel tilgang
- at identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i
forskellige læringsmiljøer og håndtere skriftlig og mundtlig
kommunikation samt kommunikation via audiovisuelle og digitale
medier
- kritisk og konstruktivt at deltage i informations- og
kommunikationsopgaver ved at kunne beskrive, analysere og løse
komplekse problemstillinger inden for kommunikationsområdet
- at planlægge og aktivt indgå i kommunikationstilrettelæggelse
og -processer
Undervisningsform
Projektarbejde, der skal omfatte:
- en analyse af en datalogisk problemstilling
- formulering af et problem for denne problemstilling
- opstilling af en avanceret datalogisk model, der bidrager til
løsning af problemet
I forbindelse med projektet kan indgå hel eller delvis
implementering af en løsning i form af kørende software.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS,
hvilket for denne aktivitet betyder 450 timer.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt PBL-kompetenceprofil er forudsætning for deltagelse i
projekteksamen
Prøver
Prøvens navn | Kommunikationstilrettelæggelse og processer |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Kombineret skriftlig og mundtlig prøve på baggrund af
projektrapport. Projektrapporten skal være på højst 20 sider pr.
studerende, dog højst 30 sider ved individuelle
projekter. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |
Yderligere informationer
Kontakt: Studienævn for datalogi via
cs-sn@cs.aau.dk eller
9940 8854