Udvikling af en mobil applikation

2022/2023

Forudsætninger/Anbefalede forudsætninger for at deltage i modulet

Projektmodulet bygger videre på viden opnået gennem kurserne Grundlæggende objektorientereret programmering samt Design og evaluering af brugergrænseflader

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Læringsmål

Viden

  • opnå viden om udvikling af mobile applikationer, og erfaring med anvendelse af værktøjer i udviklingen af en mobil applikation til understøttelse af en afgrænset og veldefineret aktivitet, for eksempel en arbejdsfunktion, en service eller en oplevelse
     
  • forstå og inddrage de særlige omstændigheder, der kendetegner en mobile applikationer: brugeren befinder sig ofte i en mobil context, der er særlige skærm og interaktionsmuligheder, samt batteri, processor, og kommunikations-begrænsninger

Færdigheder

  • anvende begreber og metoder, der knytter sig til mobile applikationer og services

  • etablere og konfigurere et værktøj til udvikling af mobile applikationer

  • etablere og anvende et værktøjet til udvikling af en konkret applikation der løser et problem

  • anvende værktøjet til test og debugging af programkode, anvende eventuelle  andre muligheder i værktøjets SDK

  • anvende værktøjets human interface guidelines i overensstemmelse med hvordan applikationen skal anvendes til at løse et problem

  • overføre og afvikle programmet på en mobil enhed

  • argumentere for de trufne valg, herunder forklare hvordan krav,  teknisk løsning, og brugernes behov hænger sammen

Kompetencer

Den studerende skal efter gennemført projektmodul kunne udvikle en konkret mobil applikation til en specifik anvendelse, herunder

  • identificere og udnytte relevante tekniske muligheder i et mobilt SDK i forbindelse med en specifik case

  • udvikle, teste og debugge programkode

  • udvikle en mobil applikation, der er køredygtigt og demonstrerbar

  • reflektere over trufne valg og udviklingsprocess

Undervisningsform

Modulet er organiseret med seminarer og workshops, hvor de studerende i grupper af 2-4, udvikler en mobil applikation, der løser et problem.

Omfang og forventet arbejdsindsats

Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 300 timer.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnUdvikling af en mobil applikation
Prøveform
Mundtlig
Mundtlig prøve på baggrund af den mobile applikation
ECTS10
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurEkstern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Yderligere informationer

Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854

 

Fakta om modulet

Engelsk titelDevelopment of a Mobile Application
ModulkodeDSNBAITB410
ModultypeProjekt
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS10
UndervisningssprogDansk og engelsk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Datalogi
InstitutInstitut for Datalogi
FakultetDet Tekniske Fakultet for IT og Design