Fundamentale menneske-maskin interaktion:
interaktionsdesign
usability og user experience
designprincipper
interaktionsformer
menneskelig kognition, perception og hukommelse
Interaktionsdesignprocessen:
aktiviteter i interaktionsdesign
user-centred design
contextual design og participatory design
forskellige livscyklusmodeller til interaktionsdesign
Brugskontekst og brugere:
forståelse af behov og krav: f.eks. interview, observation, spørgeskema, probes, kortsortering
opgaveanalyse: f.eks. hierarkisk opgaveanalyse, mål, opgaver, handlinger
scenarier og personas
brugsmønstre
Design af grænseflader:
visuelle designsprincipper
gestaltlove
skitsering og prototyping
konceptuel og fysisk brugergrænsefladedesign
Usabilityevaluering:
aktiviteter
roller og opgaver
identifikation af usabilityproblemer
kunne forstå basale og avancerede begreber og teorier om menneske-maskin interaktion
kunne redegøre præcist for og forklare aktiviteterne i designet af en brugergrænseflade
kunne forklare og redegøre for aktiviteterne i en usabilityevaluering
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle undervisningsformer for uddannelsen jf. § 17.
Det forventes at den studerende bruger 30 timer per ECTS, hvilket for denne aktivitet betyder 150 timer.
Prøvens navn | Design og evaluering af brugergrænseflader |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Kontakt: Studienævn for datalogi via cs-sn@cs.aau.dk eller 9940 8854
Engelsk titel | Design and Evaluation of User Interfaces |
Modulkode | DSNBAITB212 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk og engelsk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Datalogi |
Institut | Institut for Datalogi |
Fakultet | Det Teknisk Fakultet for IT og Design |