Modulets indhold, forløb og pædagogik
Formålet med modulet er at give den studerende en indføring i
teorien for og anvendelsen af tidsrækkeøkonometri. Målet med kurset
er endvidere at give de studerende indsigt i, hvordan dynamiske
modeller med baggrund i økonomisk teori kan repræsenteres ved en
tidsrækkemodel, hvorefter egenskaberne ved den estimerede model kan
analyseres.
Modulet udbygger den erhvervede viden og kompetencer fra
tidligere matematik- og statistikkurser, indledende
økonometrikurser, herunder anvendelsen af relevant software.
Endvidere sættes den erhvervede viden fra eksempelvis makroøkonomi
i et anvendt økonometrisk perspektiv. Modulet består overordnet
af:
- Differensligninger i relation til tidsrækkeøkonometri samt
nøglebegreber fra matrixregning.
- Stationære tidsrækkemodeller på enkeltligningsform, eksempelvis
de såkaldte AR og ARMA modeller.
- Ikke-stationære tidsrækkemodeller på enkeltligningsform
(eksempelvis modeller med trends samt de såkaldte ARIMA modeller)
samt økonometriske tests for stationaritet.
- Tidsvarierende volatilitetsmodeller og tilhørende økonometriske
test.
- Fejlkorrektionsmodeller og sammenhængen med økonomisk
ligevægt.
Efter dette modul forventes det, at de studerende kan håndtere
data fra den virkelige verden. De skal kunne finde relevante data,
identificere vigtige mønstre i dataene og derefter behandle dataene
i overensstemmelse hermed. De forventes at være i stand til at
formulere en passende empirisk model, estimere dens parametre,
teste hypoteser og evaluere modellen. Derudover vil studerende, der
gennemfører dette modul, kunne læse, forstå og kritisk gennemgå en
empirisk rapport, der bruger tidsseriedata.
Læringsmål
Viden
- forklare og identificere forskellige modeller og
estimationsmetoder indenfor tidsrækkeøkonometri
- forklare forskellen mellem modeller for tværsnitsdata og
tidsrækker
- forklare og gengive de statistiske egenskaber ved standard
modeller inden for tidsrækkeøkonometri
- forklare om konsekvenserne af fejlspecificerede
modeller
Færdigheder
- redegøre for dynamiske modeller i pensum, herunder ARMA, ARIMA
modeller, og ARCHGARCH modeller
- redegøre for forskellen mellem disse tidsserieøkonometriske
metoder, herunder hvornår de anvendes, forskellene mellem
metoderne, deres anvendelser, og deres begrænsninger
- redegøre for forskellen mellem deterministiske og stokastiske
trends i enkeltligningsmodeller, herunder redegøre for
stationaritet, ikke-stationaritet og relevante tests for samme
- i praksis anvende estimationsmetoder for disse modeller ved
relevant software og efterfølgende vurdere modellerne ved
statistiske tests
- formulere og formidle i et præcist og klart sprog, hvordan et
givent økonomisk problem kan analyseres ved en passende
økonometrisk model
- vurdere om den empiriske fremgangsmåde, der er valgt, på
tilfredsstillende måde løser det problem, der skal
analyseres
- anvende relevant software til at løse empiriske problemer samt
kritisk vurdere og fortolke resultaterne fra det empiriske problem
i et præcist og klart sprog
- læse, forstå, og kritisk evaluere tidsskriftartikler, der
indeholder empiriske økonometriske arbejder
- redegøre overordnet for fejlkorrektionsmodeller og
kointegrationsbegrebet
Kompetencer
- reflektere over disse tidsserieøkonometriske metoder, herunder
forskellene mellem metoderne, deres anvendelser, og deres
begrænsninger
- formulere sig korrekt om, hvordan en økonomisk model eller et
økonomisk problem kan belyses ved hjælp af en passende statistisk
model til personer uden specifik økonometrisk viden
- håndtere indsamling af relevant data og evaluere datas
kvalitet
- præsentation af og diskussion af økonometrisk teori og
anvendelse
- udvise et grundlæggende kendskab til økonometrisk metode og
teori
Undervisningsform
For nærmere information se § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Økonometri II |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig individuel eksamen (30 min.) på baggrund af en
obligatorisk skriftlig rapport og i pensum i øvrigt. Som hovedregel
udarbejdes den skriftlige rapport i grupper. Den skriftlige rapport
vil være underlagt visse formalia omkring omfang og form. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |