Modulets indhold, forløb og pædagogik
At understøtte det problemorienterede projektarbejde med særligt
henblik på at udvikle den studerendes evner til at dokumentere,
begrunde og afgrænse en videnskabsteoretisk funderet
problemformulering, samt i at kunne gennemføre en samfundsøkonomisk
analyse, og herunder forholde sig videnskabsteoretisk til valg af
teori, empiri, projektmetode og økonomisk metode.
For at understøtte projektarbejdet introduceres den studerende,
i en forelæsningsrække ved projektperiodens begyndelse, til
centrale videnskabsteoretiske begreber og problemstillinger af
særlig interesse for det samfundsøkonomiske fagområde. Kurset
tilrettelægges i sammenhæng med den viden, den studerende har
opnået i forudgående kurser og projektarbejde på 1. – og 2.
semester. Videnskabsteorikurset og den nævnte viden udgør
den studerendes ballast for projektarbejdet. Projektarbejdet
på 2. semester tager udgangspunkt i den studerendes eget emnevalg
og problemfelt inden for temaet samfundsøkonomi og
videnskabsteori.
Læringsmål
Viden
- demonstrere kendskab til centrale begreber i videnskabsteori af
særlig interesse for samfundsøkonomi
- reflektere videnskabsteoretisk over en fagøkonomisk
problemformulering
- reflektere over en god problemformulering
- reflektere videnskabsteoretisk over brug af forskellige
problemformuleringstyper
- reflektere videnskabsteoretisk over begreberne teori, empiri,
metode og analyse
- Skelne mellem videnskabsteori, projektmetode og økonomisk
metode
- skelne mellem argumenter med forskelligt videnskabsteoretisk
grundlag
- reflektere videnskabsteoretisk over en konklusion
- forklare, hvordan man i et projektarbejde kan opbygge en
sammenhængende argumentation fra problemformulering til konklusion
på et konsistent videnskabsteoretisk grundlag
Færdigheder
- forholde sig videnskabsteoretisk kritisk til brug af økonomisk
empiri og teori
- udvælge relevante teorier i forhold til at forstå og analysere
en praktisk problemstilling inden for en videnskabsteoretisk
funderet økonomisk problemformulering og på baggrund heraf
argumentere for teoretisk forankrede løsningsforslag individuelt og
i teams
- udarbejde en økonomisk metode korrekt med afsæt i en given
problemformulering
- udarbejde en økonomisk analyse korrekt med afsæt i en given
problemformulering og – metode
- udarbejde en videnskabsteoretisk funderet konklusion korrekt
med afsæt i en given økonomisk analyse
- lede økonomiske projekter fra idéfase til implementering af
løsningsforslag
Kompetencer
- foretage vurderinger og træffe valg vedrørende
problemformulering, metode, videnskabelig analyse og konklusion i
et samfundsøkonomisk projektarbejde
- foretage vurderinger og træffe valg vedrørende
problemformulering, metode, analyse og konklusion i et
samfundsøkonomisk projektarbejde
- vurdere videnskabsteoretiske problemstillinger i økonomisk
analyse
- argumentere om metodiske -, teoretiske – og empiriske elementer
i en økonomisk analyse
- tage ansvar for egen læring og faglig udvikling i relation til
økonomiske analyser både individuelt og i
gruppesammenhæng
Undervisningsform
For nærmere information se § 17.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektarbejde med videnskabsteori |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig gruppeeksamen på baggrund af projekt og med intern
censur. |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |