Modulet har fokus på socialt arbejdes praksis. Praktikken skal give den studerende mulighed for at arbejde med egen læring i anvendelsen af socialt arbejdes vidensgrundlag i en konkret professionssammenhæng. Praktikforløbet tilrettelægges med progression fra det observerende til det reflekterende og selvstændigt udøvende.
Modulet er placeret på 4. eller 5. semester, hvor de studerende på forskellig vis arbejder med afsæt i problembaseret læring og opnår problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og metakognitive kompetencer til selvstændigt at arbejde med komplekse problemstillinger i relation til professionsudøvelsen.
På modulet opnår de studerende kompleks viden om og selvstændige evner til at kunne arbejde problemorienteret med problemstillinger og egen læring i henhold til modulets indhold og læringsmål. Pædagogisk er der fokus på at de studerende kan reflektere dybdegående over egne faglige og personlige forudsætninger for og behov for læring i professionsudøvelsen. Dette sker i tæt samspil med, at de gradvistog individuelt opøver og bliver i stand til selvstændigt at varetage opgaveløsninger inden for rammerne af praktikinstitutionen og relation til borgernes problemstillinger. Der lægges vægt på både mundtlige og skriftlige kompetencer i relation til professionsudøvelsen.
På modulet overfører de studerende generelle akademiske digitale bruger-, skaber- og refleksive kompetencer samt begyndende indsigt i professionsspecifikke digitale kompetencer til det professionsrettede praktikforløb. På modulet opnår de studerende professionsspecifikke digitale brugerkompetencer. De studerende lærer at bruge og forholde sig fagligt kritisk refleksivt til digitale teknologier i socialrådgivning og socialt arbejde med afsæt i den teknologiske udvikling og værktøjer på praktikstedet og inden for et professionsfelt. Dette involverer fx fag- og journalsystemer, databaser og portaler, samt teknologier til kommunikation, samarbejde, vidensøgning og -produktion samt hvad disse implicerer af socialfaglige, etiske og retssikkerhedsmæssige muligheder og problemstillinger. Erfaringen med at bruge professionsspecifikke digitale teknologier giver et problembaseret afsæt for læring og videre udvikling af digitale skaber- og kritisk refleksive kompetencer til at understøtte og udvikle professionen med fokus på professionsetik og lovgivning.
Modulet bygger ovenpå 1.-3. semester, men er kendetegnet ved at de studerende nu udvikler selvstændige kompetencer til at løse opgaver og problemstillinger i relation til professionen og inden for rammerne af en konkret institution.
30 ECTS
Den studerende har fuld mødepligt i hele praktikperioden. På et fremsendt dokument skal praktik-vejleder dokumentere, at den studerende har opfyldt mødepligten. Dette dokument skal den studerende medbringe til den mundtlige prøve.
Den studerendes ugentlige praktiktid svarer til fuld tid på det pågældende praksissted (typisk 37 timer ugentligt).
Har en studerende været fraværende i mere end 12 arbejdsdage af den samlede praktiktid, kan den studerende forvente, at uddannelsesinstitutionen i samarbejde med praktikstedet vurderer, om den studerendes fravær har et omfang, der gør, at grundlaget for afslutningsprøven for praktikmodulet ikke kan opfyldes, og kan træffe beslutning om, at den studerende ikke kan deltage i prøven. Hvis fraværet skyldes sygdom og-/eller anden hindring, der kan sidestilles med sygdom (lægeerklæring skal fremsendes), kan der tillades forlængelse af praktikken, hvis praktikstedet er enig heri.
Studerende kan ikke afholde ferie eller orlov i praktiksemestret. Praktikanter i Danmark har fri på helligdage og følger i øvrigt praktikinstitutionens regler vedrørende frihed på Grundlovsdag og 1. maj.
Inden for de første 3 uger af praktikperioden kan det tillades, at en studerende skifter praktikinstitution, hvis Socialrådgiveruddannelsen finder det hensigtsmæssigt og det er praktisk muligt. Vurdering og afgørelse træffes af praktikleder.
Prøvens navn | Praktik |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 30 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Det geografiske område dækker et stort område, hvorfor den studerende må påregne en praktikplacering, der indebærer en lang afstand i forhold til uddannelsesinstitutionen. Al kontakt til praktikinstitutionerne og fordeling af praktikpladser sker gennem uddannelsesinstitutionen. Praktikpladserne fordeles gennem et praktikfordelingssystem (jf. praktikhåndbogen).
Der kan tages særlige hensyn til studerende med særlige behov i fordelingen.
Den studerende har som ved øvrige moduleksamener 3 eksamensforsøg.
Praktikken afvikles i et samarbejde mellem socialrådgiveruddannelsen, praktikinstitutioner samt de studerende.
Opgave- og ansvarsfordelingen er:
Praktikinstitutionen
Praktikvejlederen
Socialrådgiveruddannelsen
Hvis den studerende har faglige vanskeligheder, kan praktikvejlederen beder Socialrådgiveruddannelsens underviser om særlig bistand med henblik på at supplere, justere eller ændre den individuelle praktikplan for at støtte den studerendes faglige og personlige udvikling af teoretisk og praksisbaseret professionel kompetence. Der kan indgås aftale om, at der tilbydes særlig støtte til den studerende i den resterende del af praktikken. Der kan herunder aftales at den studerende skal udarbejde supplerende skriftelige opgaver udvalgt af AAU-underviseren i samarbejde med praktikvejlederen.
Praktikanten
Praktikplan, statusmøde og skriftlige opgaver
(For yderligere uddybning henvises til praktikhåndbogen)
For de første uger af praktikken udarbejder den studerende i samarbejde med praktikvej-lederen en praktikplan, der beskriver, hvordan praktikanten forventer at arbejde med læringsmålene i praktikperioden. Praktikplanen tager udgangspunkt i læringsmålene for praktikken og skal være et styringsredskab for den studerende. Praktikplanen skal godkendes af underviseren. Praktikplanen og dokumentation for dens godkendelse indgår i eksaminationsgrundlaget ved den mundtlige prøve.
I den sidste halvdel praktikforløbet foretager praktikant, praktikvejleder og underviser en status. Statusmødet er konsulterende for praktikvejleder og studerende i forhold til, hvorvidt den studerende er i den forventede progression fra det observerende over det deltagende til det selvstændigt udøvende niveau med henblik på at kunne indfri praktikkens læringsmål ved praktikkens afslutning. Referatet fra statusmødet indgår i eksaminationsgrundlaget ved den mundtlige prøve.
I den sidste del af praktikken udarbejder den studerende skriftlige opgaver. De skriftlige opgaver skal være med til at anskueliggøre, at der undervejs i praktikken er arbejdet frem mod at kunne indfri de samlede læringsmål for praktikken. Praktikvejleder har ret til at gennemlæse opgaverne med det formål at sikre sig, at oplysninger er tilstrækkeligt anonymiseret. Praktikvejleder har ikke ansvar for de skriftlige opgavers udarbejdelse. De skriftlige opgaver indgår som eksaminations- og bedømmelsesgrundlag i den mundtlige prøve.
Hvis der opstår uoverensstemmelser mellem den studerende og praktikinstitutionen, er praktikvejleder og/eller AAU-underviseren ansvarlige for, at problemet drøftes med den studerende med henblik på en løsning. Kan der ikke opnås enighed mellem parterne om en løsning af uoverensstemmelsen, inddrages praktikinstitutionens og Socialrådgiveruddannelsens ledelse. Et praktikforløb kan ikke bringes til ophør før Socialrådgiveruddannelsen har været inddraget i forløbet.
Engelsk titel | Internship |
Modulkode | BASRG202207 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår og Efterår
Modulet kan læses på 4. og/eller 5. semester |
ECTS | 30 |
Undervisningssprog | Dansk |
Tomplads | Ja |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialrådgiveruddannelsen |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |