Semesterets forskellige forløb henviser til beskrivelser og læringsmål for modulerne i den fælles studieordning: Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis/Sociale problemer og socialt arbejdes praksis.
Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis: Modulet har fokus på socialrådgivning i en samfundsmæssig og historisk sammenhæng. Der lægges vægt på velfærdsstatens politiske, økonomiske og juridiske rammesætning og dens betydning for professionens videns- og praksisgrundlag. Socialrådgiverprofessionens udvikling ses i et nationalt og internationalt perspektiv.
Sociale problemer og socialt arbejdes praksis: Modulet har fokus på sociale problemer på individ-, gruppe – og samfundsniveau. Modulet har endvidere fokus på socialt arbejdes praksis, herunder socialrådgiverens roller og metodeanvendelse. Der introduceres til teorier om sociale problemer og deres årsager samt til juridisk metode og grundlæggende retlige principper i udøvelsen af socialt arbejde.
Tværfagligt praksis- og problemorienteret kursus og projektforløb er placeret på 1. semester, hvor de studerende på forskellig vis introduceres til problembaseret læring og derved opnår begyndende problemorienterede, interpersonelle, strukturelle og metakognitive kompetencer.
Tværfagligt praksis- og problemorienteret kursus og projektforløb introducerer de studerende til problemorienteret arbejde med autentiske problemstillinger i socialt arbejde og i relation til sociale problemer herunder konteksten for disse. Pædagogisk er der fokus på det problemorienterede projektarbejde, hvor de studerende arbejder eksemplarisk med en selvvalgt og professionsrelevant problemstilling inden for rammerne af modulets formål og læringsmål. Det problemorienterede projektarbejder indebærer et praksisnært element, hvor de studerende introduceres til socialrådgivning i praksis. Gennem gruppesamarbejde blive ansporet til at reflektere over egen studiepraksis og læring. De studerende opnår således begyndende interpersonelle, strukturelle og metakognitive kompetencer, samt forståelse for vigtigheden heraf i det professionelle sociale arbejde. Der lægges vægt på både mundtlige og skriftlige kompetencer.
På 1. semester, herunder Tværfagligt praksis- og problemorienteret kursus- og projektforløb, opnår de studerende generelle akademiske digitale bruger-, skaber- og refleksive kompetencer gennem uddannelsens aktiviteter og opgaver. De studerende lærer at bruge AAUs digitale teknologier samt andre digitale platforme i forbindelse med undervisning, vejledning og i det problembaserede arbejde i studie- og projektgrupper med fokus på kommunikation, samarbejde, vidensøgning og –produktion. De studerende introduceres til professionsspecifikke digitale kompetencer fx i forbindelse med kommunikation med borgere, søgning af professionsrelevant forskning og viden samt i relation til anvendelse af lovgivning herunder retssikkerhed.
Tværfagligt praksis- og problemorienteret kursus og projektforløb giver grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer som danner grundlag for 2. og 3. semester.
20 ECTS
Prøvens navn | Tværfagligt praksis- og problemorienteret kursus og projektforløb: Socialrådgivning, udvikling, rammer og praksis/Sociale problemer og socialt arbejdes praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Interdisciplinary Practice and Problem Oriented Course and Project Course: Social Work, Development, Frameworks and Practice/Social Problems and Social Work Practice |
Modulkode | BASRG202202 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 20 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Socialrådgiveruddannelsen |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |