Mål
Målet er at give den studerende indsigt i aktuelle
problemstillinger, teorier og undersøgelser relateret til for-
brug, livsstil og medier samt redskaber til at reflektere over
sammenhænge mellem på den ene side forbrug, livsstil og medier på
den anden side emner som identitetsdannelse, sociale forskelle og
forandringsprocesser i nutidige samfund.
Indhold
Væksten i forbrugsmuligheder og medieudbud er blandt de faktorer,
der aktualiserer det sociologiske studie af forbrug, livsstil og
medier. De spørgsmål der rejses i kurset, er blandt andet: Hvilke
former for forbrugs- og livsstilsudtryk kan identificeres inden for
forskellige praksisområder (eksempelvis mad, mode, litteratur, film
eller teknologi)? Hvad betyder forbrug, livsstil og medier for de
måder vi forstår os selv og hinanden på i nuti- dige samfund? Er
væksten i medie- og forbrugstilbud udtryk for en frigørelse eller
en disciplinering af det en- kelte individ? Opstår der nye
identitetsformer, behov, forståelser, konflikter mv.?
Modulet er et teoretisk kursusmodul der afvikles som en forelæsningsrække.
Prøvens navn | Forbrug, livsstil og medier |
Prøveform | Skriftlig
Modulet afsluttes med en individuel skriftlig prøve af 24 timers
varighed. Prøverne bedømmes internt efter 7-
trinskarakterskalaen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Consumption, Lifestyle and Media |
Modulkode | BASOC202010A |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Sociologi |
Institut | Institut for Sociologi og Socialt Arbejde |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |