Kulturelle udtryksformer

2022/2023

Modulets indhold, forløb og pædagogik

Modulet omfatter en indføring i kulturers formelle, æstetiske og medierede udtryk med særligt fokus på rammebetingelser for blandinger og konsekvenser for formidlingen.

Læringsmål

Viden

  • forståelse af forskellige kulturelle og æstetiske udtryk, formidlingen heraf og mødet mellem dem
  • viden om organisatoriske, kommunikerende og æstetiske praksisser for kulturelle udtryksformer
  • kendskab til kulturel formidling og de formelle betingelser for udtrykkene.

Færdigheder

  • evne til at identificere, beskrive, analysere og fortolke kulturelle udtryksformer
  • evne til at kunne adskille og opsplitte udtryksformerne i enkeltdele og evne til at kunne analysere og vurdere enkeltdelene med henblik på at klarlægge den/de bagvedliggende kulturopfattelse(r).

Kompetencer

  • kompetence til at kunne forklare, hvordan kulturmødet forløber problemløst, samt hvor konflikter eller støj opstår
  • kompetence til at analysere formelle, medierede og æstetiske udtryk i forhold til de kulturelle rammer.

Undervisningsform

Se § 17 i studieordningen.

Eksamen

Prøver

Prøvens navnKulturelle udtryksformer
Prøveform
Skriftlig
Prøven har form af en bunden 4-dages hjemmeopgave, hvor den studerende på baggrund af et udleveret tekstmateriale skal besvare et eller flere spørgsmål inden for fagområdet Kulturelle udtryksformer.
Besvarelsen må højst være på 8 sider.

Besvarelsen bedømmes af eksaminator.
ECTS5
Tilladte hjælpemidler
Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler
Bedømmelsesform7-trins-skala
CensurIntern prøve
VurderingskriterierVurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning

Fakta om modulet

Engelsk titelCultural Modes of Expression
ModulkodeBASFKULT2104
ModultypeKursus
Varighed1 semester
SemesterForår
ECTS5
UndervisningssprogDansk
TompladsJa
UndervisningsstedCampus Aalborg
Modulansvarlig

Organisation

StudienævnStudienævn for Engelsk, Tysk og Kulturforståelse
InstitutInstitut for Kultur og Læring
FakultetDet Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet