Modulet omfatter en grundig introduktion til problembaseret læring og projektarbejde og har til formål, at give den studerende grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer til at arbejde med problemorienteret projektarbejde inden for et givent fagligt felt eller en organisation. Centralt står arbejdet med problemanalyse og problemformulering, knyttet til den efterfølgende metodiske planlægning, styring og gennemførelse af et miniprojekt. Der arbejdes med gruppeprocesser og konflikthåndtering med henblik på understøttende læringsmiljøer. Den studerende tilegner sig herudover begyndende viden om søgning og bearbejdning af faglitteratur og information, akademisk skriftlig fremstilling og kildehåndtering. Gennem modulets forskellige aktiviteter arbejder den studerende med udvikling af egen E-portfolio og refleksioner med det formål at understøtte og kvalificere den studerendes evne til egen læring og kompetenceudvikling. Modulet afsluttes med et mini-gruppeprojekt, der tilknyttes den studerendes E-portfolio.
Vedr. undervisningsform henvises til studieordningens §17. Den konkrete vægtning mellem de forskellige undervisningselementer vil fremgå af semesterbeskrivelsen for modulet. Semesterbeskrivelsen offentliggøres i Moodle før semesterstart.
Prøvens navn | Problembaseret læring i teori og praksis |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundlig på baggrund af et skriftligt gruppeminiprojekt, samt
individelle refleksioner over det faglige- og proces-orienterede
arbejde med projektet. Der gives feedback fra eksaminator og intern
medbedømmer.
Med henblik på at styrke den fælles læring og vidensdelingen på holdet overværer en gruppe af medstuderende eksaminationen som reflekterende team, observatører og medlærende. Miniprojekt: 3-5 normalsider pr. studerende. Refleksionsark: 1-2 normalsider pr. studerende. Gruppestørrelse: 4-5 studerende. Prøvetid: 15 min. pr. studerende i gruppen og 10 min. til votering (samlet tid for gruppen). |
ECTS | 10 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Problem Based Learning in Theory and Practice |
Modulkode | BAOL20221 |
Modultype | Projekt |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 10 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Læring, IT og Organisation (LIO) |
Institut | Institut for Kultur og Læring |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |