Modulet omfatter træning i dels tilrettelæggelse af skriftlige kommunikationsgenrer, dels aflæsning af de kommunikationssituationer, teksterne indgår i. Modulets formål er at introducere til centrale skriftsproglige begreber og formidlingsmæssige virkemidler fra bl.a. retorik, tekstlingvistik og stilistik, og opøve den studerendes skriftlige kompetencer gennem skriveøvelser og viden om skriveprocesser
I tilknytning til modulet afholdes kursusundervisning og øvelsesarbejde inden for følgende områder:
Den studerende skal gennem modulet opnå viden om:
Den studerende skal gennem modulet opnå færdigheder i:
Den studerende skal gennem modulet opnå kompetencer til:
Prøvens navn | Skriftlig kommunikation og retorik i praksis |
Prøveform | Skriftlig
Prøven har form af en bunden 7-dages hjemmeopgave, hvor den
studerende skal demonstrere, 1) at han/hun er i stand til at
udarbejde et skriftsprogligt produkt i en angivet genre, hvor
genren, emnet og modtager er centrale for den tekstlige og
sproglige orientering, og 2) at han/hun kan redegøre for sin
tilrettelæggelse og produktion af kommunikationen, herunder for
afkodning af situationen (mhb. på genre, kommunikativt formål,
medie, sproglige og stilistiske valg samt afsender- og
adressatforhold) samt for sin skrive- og forarbejdningsproces.
Eksamenspræstationen skal demonstrere, at den studerende opfylder
målbeskrivelserne for modulet.
Sidetal: Besvarelsen må højst være på 8 sider. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Written communication and Rhetorics in Practice |
Modulkode | BAKDM20187 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Forår
2. semester |
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg, Campus København |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Kommunikation og Digitale Medier |
Institut | Institut for Kommunikation og Psykologi |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |