Modulet introducerer den studerende til grundlæggende begreber inden for den mikroøkonomiske teoribygning.
Markedsefterspørgslen, markedsudbuddet og markedsligevægten udledes ud fra antagelser omkring husholdningernes og virksomhedernes adfærd under forskellige markedsformer. Den studerende sættes i stand til at anvende komparativ statik (dvs. analysere ændringer i ligevægtspris og mængde) på markeder for produktionsoutput, produktionsinput samt på internationale markeder med henblik på at vurdere konsekvenserne for virksomhederne på markedet, herunder konsekvenserne af prisregulering og beskatning.
Årsager til, konsekvenser af og løsninger på forskellige markedsimperfektioner relateret til ufuldkommen konkurrence (monopol, monopolistisk konkurrence og oligopol) samt øvrige imperfektioner (eksternaliteter, offentlige goder og asymmetrisk information) diskuteres med udgangspunkt i den mikroøkonomiske teori og ud fra konkrete cases og eksempler fra virkeligheden.
Modulet fokuserer derfor på betydningen af virksomhedens omgivelser, hvilket også tages op løbende på modulerne i de efterfølgende semestre (eksempelvis i makroøkonomi).
Det er målet, at den studerende efter modulet har viden om:
Det er målet, at den studerende efter modulet har færdigheder i:
Det er målet, at den studerende efter modulet har kompetencer til:
For information se § 17.
Prøvens navn | Mikroøkonomi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel eksamen. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets eksamensordning |
Engelsk titel | Microeconomics |
Modulkode | BAEØK20202 |
Modultype | Kursus |
Varighed | 1 semester |
Semester | Efterår
|
ECTS | 5 |
Undervisningssprog | Dansk |
Undervisningssted | Campus Aalborg |
Modulansvarlig |
Studienævn | Studienævn for Erhvervsøkonomi |
Institut | Aalborg University Business School |
Fakultet | Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet |