Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Projektmodulet bygger på viden opnået i 1. semester samt viden, der
opnås i Trafikmodeller og Anvendt statistik i trafikplanlægningen.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om de politiske, sociale og miljømæssige
forhold, der har indflydelse på de problemstillinger, der gør sig
gældende i tættere byområders trafiksystemer og i valget af
løsninger
- Skal have viden om den lovgivning, der regulerer den kollektive
trafik og fastlægger rammerne for dens organisering
- Skal have viden om samspil mellem udbud og efterspørgsel af
kollektiv trafik
- Skal have viden om den kollektive trafiks samspil med
byplanlægningen og med den øvrige trafikplanlægning
- Skal have kendskab til principper for udformning og planlægning
af kollektive trafiksystemer og for udformning af trafikterminaler
og stationer
- Skal have viden om modellering af kollektive
transportsystemer
- Skal have kendskab til de danske vejregler for bustrafik og
letbane samt vejregler for trafikterminaler
- Skal have kendskab til sikkerhedsprincipper og signalsystemer
på banenettet
- Skal have kendskab til takst- og billetteringssystemer
- Skal have kendskab til markeds- og kvalitetsundersøgelser inden
for den kollektive trafik
- Skal have kendskab til økonomien i den kollektive trafik
- Skal have viden om midler til trafikal prioritering af den
kollektive transport, herunder brugen af ITS
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne etablere et overordnet planlægningsgrundlag for
kollektiv transport, herunder kunne gennemføre systematisk
dataindsamling af områdets trafikale og bymæssige funktioner samt
kunne analysere trafikale problemer under de forhold, som
karakteriserer tætte byområder
- Skal kunne vælge relevante analyse- og planlægningsværktøjer
inden for by- og trafikplanlægning samt kollektiv transport og
skal kunne gennemføre analyser af den kollektive transports
afvikling
- Skal kunne vælge relevante metoder til planlægning,
dimensionering og udformning af kollektive transportformer inkl.,
hvis relevant, skinnebåren eller sidestillede løsninger på storby-
eller regionskala
- Skal kunne vurdere løsningsforslagenes konsekvenser
- Skal kunne gennemføre køreplanlægning for kollektiv trafik
- Skal kunne vurdere drifts- og samfundsøkonomiske konsekvenser
af ændringer i det kollektive trafiknet
- Skal kunne planlægge et kollektivt transportsystem på relevant
skala
- Skal kunne redegøre for, hvordan projektets løsningsforslag
bidrager til FNs Verdensmål
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne reflektere over de anvendte metoders styrker og
svagheder og potentielle forbedringsmuligheder for metoderne
- Skal kunne reflektere over indsamlede observationer omkring
behov og vilkår for den kollektive transport i en storby- eller
regionskala
- Skal kunne reflektere over styrker og svagheder i en kollektiv
transportplan samt over svagheder i planens grundlag og
forudsætninger
- Skal kunne reflektere over, hvilke af FN’s Verdensmål de
opstillede løsninger virker for og hvordan
Læringsmål for problembaseret læring
- Skal kunne vurdere problemløsning
- Skal kunne vurdere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal kunne vurdere konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, eventuelt suppleret med
forelæsninger, workshops, præsentationsseminarer,
virksomhedsbesøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 20 ECTS svarende til 600 timers
studieindsats.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt PBL kompetenceprofil er en forudsætning for deltagelse
i projekteksamen.
Prøver
Prøvens navn | Kollektiv transport |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 20 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |