Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået i partielle differentialligninger,
sandsynlighedsregning og statistik, trafikplanlægning og
trafikteknik.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal have viden om statistiske analyser og test inden for
trafikplanlægning og trafikteknik
- Skal have viden om de statistiske metoders forudsætninger og
egnethed
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne gennemføre typiske relevante tests i relation til
indsamlede data vedrørende vej- og trafikprojekters
konsekvenser og effekter, herunder:
- Chi2-test
- Parametriske middelværdi og varianstest
- Ikke-parametriske test
- Bi- og multivariat regressionsanalyse
- Korrektionsfaktormetode
- Meta-analyse og homogenitetstests
- Metode til dimensionering af nye projekter
- Skal kunne benytte IT-værktøjer til analyse af data
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne vurdere nødvendigheden af at gennemføre statistiske
analyser og analysetest
- Skal kunne vurdere hvilke analyser og test, der under givne
omstændigheder vil være egnede
- Skal kunne vurdere, om der på grundlag af gennemførte
test kan drages statistisk sikre konklusioner ud fra
indsamlede data vedrørende trafik- og vejprojekters konsekvenser og
effekter
- Skal kunne strukturere og udforme teknisk dokumentation af
statistiske vurderinger i overensstemmelse med fagets standarder og
tradition
Undervisningsform
Forelæsninger evt. suppleret med workshops,
præsentationsseminarer m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Anvendt statistik i trafikplanlægningen |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve. Prøveformen fastsættes
ved semesterstart. |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |