Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger videre på viden opnået i modulet Calculus.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet har til formål at give en introduktion til flere
forskellige metoder i matematik, herunder også samspillet med
matematiske modeller i økonomi.
Læringsmål
Viden
- har viden om mængder, følger og funktioner
- har viden om forskellige bevisteknikker, herunder
induktion
- har viden om matematisk præcise definitioner af konvergens af
reelle talfølger og rækker
- har viden om matematiske præcise definitioner af
grænseværdibegrebet samt kontinuitet og differentiabilitet for
reelle funktioner af en variabel
- har viden om den matematisk præcise definition af partielle
afledede for funktioner af to eller flere variable
- har viden om fortolkning af de partielle afledede for
funktioner af to eller flere variable
- har viden om sammenhængen mellem partielle afledede og
elasticitet
- har viden om simpel matematisk modellering inden for matematisk
økonomi
- har kendskab til udvalgte aspekter af matematikkens
historie”
Færdigheder
- kan opstille og anvende matematisk præcise beviser
- kan gennemføre matematiske præcise beviser
- kan anvende metoder til at afgøre kontinuitet og
differentiabilitet for reelle funktioner af en variabel
- kan anvende metoder til at afgøre konvergens og divergens af
reelle talfølger og rækker
- kan løse simple ekstremumsproblemer
Kompetencer
- skal udvikle og styrke sin evne til at kunne give en korrekt og
præcis og matematisk fremstilling
- kan gøre rede for anvendelse af simple matematiske metoder til
løsning af konkrete økonomiske problemer
Undervisningsform
Undervisningen tilrettelægges i henhold til de generelle
undervisningsformer for uddannelsen, jf. §17 i
studieordningen.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Introduktion til matematiske metoder |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig
Individuel mundtlig eller skriftlig prøve |
ECTS | 5 |
Tilladte hjælpemidler | |
Bedømmelsesform | Bestået/ikke bestået |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |