Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet, skal erhverve viden inden
for:
- Naturressourcer og deres rolle i det moderne samfund
- Udvalgte humane- og naturressourcers betydning for udvikling i
et globalt perspektiv
- Globaliseringens betydning for samfundets/menneskets
valgmuligheder i forhold til udvikling samt konsekvenser i
forskellige dele af verden
- Relevante geografiske analysemetoder til analyse af
globaliseringens konsekvenser
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet, skal:
- Kunne analysere problemstillingen ud fra en syntesegeografisk
synsvinkel.
- Kunne analysere geografiske problemstillinger ved selvstændig
indsamling af data og vurdere kvaliteten og pålideligheden af de
indsamlede data.
- Reflektere kritisk over de valgte teorier, metoder og
analysetilgange.
- Reflektere kritisk over projektarbejdets resultater.
- Strukturere og formidle projektarbejdets faglige grundlag og
resultater.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet, skal:
- Få forståelse for, hvordan globaliseringen påvirker brugen af
naturressourcer
- Anvende og kritisk reflektere over geografiske teorier og
metoder i relation til geografiske problemstillinger omhandlende
interaktioner mellem samfund, ressourcer og miljø på globalt
plan
- Tilrettelægge og gennemføre en problembehandling af
syntesegeografisk karakter.
- Videnskabsteori indenfor "projekt-tema" og didaktik
er en integreret del af projektarbejdet inkl. den mundtlige
fremlæggelse ved evalueringen af projektet.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad konsekvensvurdering
er
KOMPETENCEMÅL GÆLDENDE FOR STUDERENDE DER LÆSER PÅ
KANDIDATNIVEAU, MEN FØLGER UNDERVISNING PÅ BACHELORNIVEAU:
- Kunne reflektere over fagområdets tilgang til faglige
problemstillinger på højt niveau og dets relation til andre
fagområder.
- Kunne inddrage vidensområdet i løsningen af komplekse faglige
problemstillinger og dermed opnå ny forståelse af et givet
genstandsområde.
Undervisningsform
Problemorienteret projektarbejde i grupper med vejledning.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Globalisering og udvikling |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |