Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne redegøre for byer og bysystemer, herunder de
grundlæggende drivkræfter og tendenser bag byudvikling fra den
lokale til den globale skala.
- Skal kunne identificere og analysere urbaniseringsmønstre på
lokale nationale og internationale skalaer
- Skal kunne redegøre for forskelle og ligheder i
byudviklingstendenser mellem forskellige bytyper, herunder byer i
de traditionelle ’i-lande’ og ’u-lande’.
- Skal kunne reflektere over byteori og forskellige tilgange til
at forstå og analysere byen, samt deres videnskabsteoretiske og
metodiske forankring.
- Skal kunne reflektere over styrker og svagheder ved forskellige
teorier om byen.
Færdigheder
Studerende, der gennemfører modulet:
- Skal kunne analysere byen som et socialt, økonomisk og politisk
fænomen.
- Skal kunne anvende byteori i en dansk såvel som international
sammenhæng.
- Skal kritisk kunne reflektere over aktuelle tendenser inden for
byudvikling på forskellige skalaer.
- Skal kunne arbejde med komplekse problemstillinger i et givet
byområde.
Kompetencer
Studerende, der gennemfører modulet:
- Kan formidle viden om byers grundlæggende dynamikker og
udviklingstendenser til såvel fagfolk som ikke-fagfolk.
- Kan kritisk anvende tværdisciplinær viden fra forskellige
felter til at forstå og analysere byen.
Undervisningsform
Forelæsninger suppleret med øvelser og selvstudier e.l.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 5 ECTS svarende til 150 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Bygeografi |
Prøveform | Skriftlig eller mundtlig |
ECTS | 5 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |