Modulets indhold, forløb og pædagogik
Modulet er baseret på viden opnået på 1. semester.
Læringsmål
Viden
Den studerende skal opnå viden inden for følgende emner:
- Bygningsmodeller og grundlæggende datamodeller
- Kravstillelse for bygningen og relevante modeller.
- Modelleringsværktøjer som er relevante for de forskellige faser
af byggeprocessen og bygningens livscyklus, herunder
BIM-værktøjer.
- Organisering af byggeprocessen inklusive kravstillelse til
datamodeller, klassifikation og ontologier.
Færdigheder
Den studerende skal kunne:
- Forklare principper for opbygning, integration og anvendelse af
forskellige produkt- og procesmodeller.
- Forklare sammenhængen imellem forskellige krav til bygningers
funktionelle systemer og tilsvarende modeller.
- Demonstrere dybdegående viden om nationale og internationale
standarder relateret til modeller og deres anvendelse.
- Forklare grundlæggende forskelle imellem forskellige typer af
datamodeller.
- Demonstrere overblik over et repræsentativt udvalg af
modelleringsværktøjer.
Kompetencer
Kurset giver den studerende kompetencer til at:
- Advisere og rådgive angående specifikationer, design og
integration af produkt- og procesmodeller.
- Kommunikere resultater fra projektarbejde i en
projektrapport.
- Undersøge et problem dybdegående og planlægge og deltage i en
fælles præsentation af resultater.
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne vurdere problemløsning
- Skal kunne vurdere gruppesamarbejde/ sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal kunne vurdere konsekvensvurdering
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Projektmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Forudsætning for indstilling til prøven
- Godkendt PBL kompetenceprofil er en forudsætning for deltagelse
i projekteksamen.
Prøver
Prøvens navn | Virtuelle bygninger og datamodeller |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig eksamen baseret på præsentation og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Ekstern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |