Anbefalede faglige forudsætninger for at
deltage i modulet
Modulet bygger på viden opnået gennem 1. – 4. semester på
diplomingeniøruddannelsen i byggeri- og anlæg samt viden, der opnås
i kursusmodulerne Betonteknologi/byggematerialeteknologi, Fundering
og jordtryk samt Kontinuummekanik, rumbjælker og stabilitet.
Modulets indhold, forløb og pædagogik
Læringsmål
Viden
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bærende stålkonstruktioner
- Skal kunne forstå konstruktionsfaglige principper og teorier
for projektering af bygningers fundering
Færdigheder
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne skitsedimensionere en bærende rumlig
stålkonstruktion med udgangspunkt i arkitektforslag og/eller
projektideer
- Skal kunne redegøre for rumlig stabilitet og robusthed for den
bærende stålkonstruktion
- Skal kunne dimensionere en rumlig stålkonstruktion
- Skal kunne dimensionere/kontrollere udvalgte
konstruktionselementers bæreevne for brandlast
- Skal kunne forstå og anvende principper for dimensionering af
en kompositkonstruktion bestående af beton og stål
- Skal kunne dimensionere en samling i en stålkonstruktion for
statisk belastning
- Skal kunne skitseprojektere konstruktionens fundering
- Skal kunne analysere og dimensionere funderingsløsninger
- Skal kunne forstå og udarbejde en geoteknisk
projekteringsrapport
- Skal kunne estimere relevante geotekniske styrke- og
deformationsparametre ud fra boringer, Cone Penetration Tests og
geotekniske laboratorieforsøg.
- Skal kunne dokumentere statiske beregninger og teknisk
dokumentation på et niveau svarende til normal
ingeniørpraksis
Kompetencer
Studerende, der har gennemført modulet:
- Skal kunne anvende de i projektarbejdet benyttede
metoder/teorier i forbindelse med analyse af en problemstilling af
lignende faglig karakter
- Skal på kompetent niveau kunne deltage i og dokumentere et
projekteringsarbejde, der omhandler de i projektarbejdet behandlede
fagligheder (konstruktion og dens fundering) og deres
interaktion
- Skal kunne indgå i en dialog vedrørende fordele/ulemper af
forskellige løsninger og/eller analysemetoder
- Skal kunne formidle de opnåede resultater fra projektarbejdet i
en projektrapport
- Skal kunne samarbejde omkring problemfeltets projektarbejde og
foretage en fælles fremlæggelse af projektarbejdets
resultater
LÆRINGSMÅL FOR PROBLEMBASERET LÆRING
- Skal kunne anvende problemløsning
- Skal kunne analysere gruppesamarbejde/sammensætning
- Skal kunne forstå og forklare hvad procesanalyse er
- Skal have viden om personlige kompetencer og ønsker
- Skal kunne anvende projektledelse
- Skal kunne forstå og forklare hvad
konsekvensvurdering er
Undervisningsform
Projektarbejde med vejledning, evt. suppleret med forelæsninger,
workshops, præsentationsseminarer, laboratorieforsøg m.m.
Omfang og forventet arbejdsindsats
Kursusmodulets omfang er 15 ECTS svarende til 450 timers
studieindsats.
Eksamen
Prøver
Prøvens navn | Projektering og fundering af en rumlig
stålkonstruktion |
Prøveform | Mundtlig pba. projekt
Mundtlig prøve baseret på fremlæggelsesseminar og
projektrapport. |
ECTS | 15 |
Bedømmelsesform | 7-trins-skala |
Censur | Intern prøve |
Vurderingskriterier | Vurderingskriterierne er angivet i Universitetets
eksamensordning |